Max Spijkerman laat zich gelden

6 september 2020 17:15

De onderliggende verschillen in groep 232 van het bekertoernooi zijn behoorlijk. Na de nederlaag met 0-5 tegen Helios stonden dezelfde cijfers in Borne tegen De Blauwwitters op het scorebord, maar dan in Wijthmens voordeel. Enige verschil: de roodwitten stelden de Twentse tegenstander in de superslordige slotfase in de gelegenheid om - volstrekt onnodig - terug te komen. Maar niet verder dan 3-5, daarvoor was de tijd tekort.

Het eerste elftal had amper een kwartiertje nodig om de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen. Het was met name Max Spijkerman, die zich toen liet gelden. Het talent moet dit seizoen nog even wennen aan het veel fysiekere spel bij de senioren. Ook De Blauwwitters schroomden niet om regelmatig lijf en leden in de strijd te gooien. Het belette Wijthmens jonge centrumspits niet zijn eerste doelpunten van het seizoen aan te tekenen.

Vooral de eerste was een mooie. De jonge centrumspits kopte een strakke  voorzet van Rens van Gurp hard en onhoudbaar in de winkelhaak. De 0-2 (een beheerste en precies geschoten bal langs de goede doelman) was eveneens fraai. Er had zelfs een snelle hattrick in gezeten als de balaanname goed was geweest. De 0-3 kwam nu op naam van Erik Schonewille, die een razendsnelle counter via Jari Dunnink verzilverde.

Na rust ging Wijthmen nog even door. Nick Kortstee banjerde door de verdediging van de thuiscub en bleef kalm. Aanvoerder Mark Schonewille kopte de roodwitten naar 0-5 uit een verlengde hoekschop.

Helaas begon daarna het grote weggeven door het elftal van Marc Helderman, die de ruime voorsprong aangreep om enkele omzettingen uit te proberen. Dylan Fidder ging van het centrum van de verdediging naar het middenveld en Nick van Gurp werd - met gezonde tegenzin - vanwege zijn snelheid uitgeprobeerd als vleugelspits.

Concentratieverlies was er debet aan drie cadeautjes in de vorm van tegendoelpunten. Eerst verspeelde Mark Schonewille de bal (niet voor het eerst deze middag) en even later zag de ingevallen Luuk Jansen of Lorkeers een tegenstander over het hoofd. In de allerlaatste seconden maakte doelman Max Beernink een zeldzaam foutje. Tussendoor schoten de nog wat onbesuisde Nick Kortstee en Nick van Gurp tegen het Twentse aluminium.

Deze week speelt Wijthmen nog een oefenwedstrijd in Ommen en volgende week volgt de laatste bekerwedstrijd tegen Oranje Nassau, dat met 0-2 verloor van Helios. Die wedstrijd begint om 14.30 uur op Sportpark De Elshof. Wellicht dat Jari Krul, Ömer Oztürk, Sven Poppe en Stan Noordman dan weer bij de hoofdmacht mogen aansluiten. Het viertal maakte broodnodige speelminuten in het tweede elftal, dat met 3-5 verloor van HHC 5.