Bekernederlaag na doordeweekse oefenwinst

5 september 2021 21:30

De doordeweekse oefenwinst van het eerste elftal op SV Zwolle (3-0) werd zaterdag gevolgd door een nederlaag met dezelfde cijfers in de eerste bekerwedstrijd. Een letterlijk kansloze nederlaag. In en tegen het sterke Nieuwleusen was de tegenstander een maatje te groot, zoals het cliché luidt.

Op het resultaat was weinig, nee eigenlijk niets af te dwingen. Al vielen de doepunten pas in het laatste deel van de wedstrijd in de stralende zon.

Op deze middag van een supergeslaagde maar korte Grassparty, waarvoor complimenten aan de uitstekende organisatie, had het eerste elftal eerst nog een klusje op het voetbalveld te klaren. En bepaald geen eenvoudig klusje.

Er bleek weinig te halen tegen Nieuwleusen, de club waartegen Wijthmen meer dan een halve eeuw geleden debuteerde in het amateurvoetbal. Toen, in 1969 op het veld achter Café De Mol, werd trouwens ook verloren: 2-6. Wijthmen, getraind door Henk Nijmeijer, speelde destijds met plaatselijke coryfeeën als Tonny Vosman, Dieks en Derk-Jan Smeenk, Frits en Eef van Dam, Henk Fidder, Jan Wesseldijk en Wim Beltman.

Anno 2021 hield Wijthmen het nog lang vol, ondanks de blessures van Jari Dunnink, Nick Kortstee, Nebi Oztürk en Jeroen Webbink. Met dank aan met name Max Beernink (excuus voor het foutief spellen van zijn naam in het verslag van vorige week). Het lijkt wel of de jonge, maar geroutineerde  doelverdediger nog bijna met de week beter wordt. Tegen Nieuwleusen, dat een week eerder met 2-0 won van ASC, onderstreepte hij dat onder meer door een strafschop te pakken en ook nog eens klem. Daardoor bleef de 0-0 voorlopig op het scorebord. Maar een bekerstuntje zat er niet echt in.

Zo gek was dat ook weer niet want Nieuwleusen is derdeklasser (en in potentie een hele goeie ook) en het verschil tussen de vierde en de derde klasse is heel groot gebleken. Bovendien demonstreerde Nieuwleusen, vertrouwd spelend in een 4-4-2-formatie, een fysiek en tacktisch overwicht.

Zeventig minuten bleef Wijthmen overeind. Onder alsmaar groeiende druk, dat wel. Een 'gekraakt' schot van Randy Vink brak de ban. Dezelfde speler zorgde voor de 2-0. Helemaal beslist was het toen Reinier Meijerink voor zijn tweede strafschop mocht aanleggen. Dit keer scoorde hij wel, hoewel Max Beernink (foto) er opnieuw goed het oog in had. Maar niet alle ballen bleken houdbaar deze middag voor de Wijthmen-doelman.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille, Daylon Fidder, Sven Poppe, Wouter Klei, Sander Nijmeijer, Jim Tijhaar, Jari Krul, Nick van Gurp en Jari Ebeling.

Invallers: Stefan Klei, Niek Holterman, Max Spijkerman, Max Bongers en Dayon Benning.

De dinsdag ervoor won het elftal van Marc Heldoorn na een goede wedstrijd van de roodwitten tegen SV Zwolle. De 3-0 kwam tot stand door doelpunten van Nick van Gurp (2) en Mark Schonewille.

Dinsdagavond as. spelen de mannen van Marc Heldoorn een oefenwedstrijd op De Elshof tegen Hoonhorst (aanvang 20.00 uur). Zaterdag is Wijthmen, ook thuis, gastheer van Hattem voor de beker (aanvang 14.30 uur).

Bron: Archief