Ook Hattem te sterk voor beker

12 september 2021 21:45

Het eerste elftal verloor ook de tweede krachtmeting voor de beker tegen een derdeklasser met pretenties. Na Nieuwleusen (0-3) was Hattem te sterk. De Veluwse club met een roemrijk verleden in het amateurvoetbal wist het verschil in nog duidelijker cijfers uit te drukken: 0-5.

Een week eerder kon het elftal van Marc Helderman (foto) in Nieuwleusen tot de zeventigste minuut overeind te blijven. Hattem was eerder klaar met de roodwitten. Bij de rust was de wedstrijd op De Elshof in feite gespeeld: 0-2. 'En dan hadden we ook nog een strafschop tegen mogen krijgen', erkende Helderman na afloop.

De Wijthmen-trainer heeft het niet heel gemakkelijk in de voorbereiding op de competitie, die het vorig seizoen - pas na drie wedstrijden weliswaar - als koploper van 4D noodgedwongen afsloot door de coronastop. Ondanks een bredere selectie dan voorheen moet hij tot nu toe geregeld improviseren en een (te) groot beroep doen op de jeugdige aanwas. Tegen Hattem ontbraken  basisspelers als Dylan Fidder, Jari Dunnink en Nick Kortstee. Wegens werkzaamheden moest Sander Nijmeijer afhaken. Helderman had daardoor slechts de beschikking over 13 spelers en moest Lukas de Wit uit het tweede elftal bij de ploeg halen.

Eén ding scheelt: de Zwolse oefenmeester weet na een maandje voorbereiding wel wat het probleem is van zijn ploeg. 'De handelingssnelheid moet omhoog. Aan de bal moet het beter'. Want wie zelf in aanvallend opzicht geen vuist weet te maken, en de bal te snel kwijt is, komt als vanzelf onder druk te staan. Zeker tegen betere ploegen als Nieuwleusen en Hattem. Gelukkig heeft Helderman dan altijd nog de beschikking over Max Beernink in het doel. Ook tegen Hattem fungeerde Beernink - de vijf tegentreffers waarvan twee uit penalties ten spijt - als een rots in de branding.

De derde nederlaag op rij, tussendoor werd de oefenwedstrijd van Hoonhorst verloren, was in elk geval geen reden voor Helderman voor al te grote ongerustheid. 'De meeste blessures zijn niet heel erg. En moeten voor de competitie zijn hersteld'.

Wijthmen begint de competitie over twee weken met een uitwedstrijd tegen Noord Veluwe Boys. Op 18 september staat nog een bekerwedstrijd tegen EZC in Epe op het programma. Een mooie  kans voor het elftal om zich te revancheren, want EZC is ook een vierde klasser.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille, Stefan Klei, Sven Poppe, Wouter Klei, Nick van Gurp, Niek Holterman, Dylon Benning, Max Spijkerman, Jari Ebeling.

Invallers: Jari Krul, Jim Tijhaar, Lukas de Wit.