Het lot van een doelman

15 mei 2022 11:45

Een zeldzaam foutje van Max Beernink, de doorgaans zo betrouwbare doelman, kostte een punt aan het eerste elftal tegen VSW (2-3). Het telde even niet, dat hij kort daarvoor nog een miraculeuze redding in tweeën had verricht. Het lot van een doelman…...

De achtste plek in 4D was de inzet van de Zwolse derby op Sportpark De Elshof. Niet bepaald een heel bijzondere inzet dus. Maar van groter belang was het gebruikelijke prestige, dat op het spel stond.

Zonder Dylan Fidder en Sven Poppe gingen de roodwitten voortvarend van start. Een scherp aangesneden hoekschop van Jari Dunnink werd door Mark Schonewille binnen gewerkt. Maar in een tijdsbestek van vijf minuten (vlak voor rust) draaide VSW de rollen om en moest Wijthmen weer op jacht.

Dat deed de mentaal op de proef gestelde ploeg met geestdrift. En met wat meer precieze in de passing had een mooie overwinning erin gezeten. Maar hoewel het voetbal een stuk beter was dan de vorige week tegen Noord Veluwe Boys werd de ploeg niet beloond.

Toch kwam de verdiende gelijkmaker er nog wel. Na een prachtige solo van Jari Krul leek Jari Ebeling te scoren. Doelman Youri Dekker wist ternauwernood te redden maar de attent meegelopen Nick van Gurp profiteerde: 2-2.

Met die uitslag viel voor iedereen te leven, maar uiteindelijk kwam er toch een winnaar. Trainer Mark Helderman probeerde het nog met een vijftal wisselingen en de thuisclub bleef tot het einde strijden voor een beter resultaat, maar vergeefs.

Scheidsrechter Arjan Elskamp leidde de wedstrijd in goede banen. Hij hoefde slechts één keer geel te trekken, Die kaart was voor Max Beernink wegens commentaar op de leiding. Maar eigenlijk mopperde de doelman, die Wijthmen zo vaak overeind
hield, een beetje op zichzelf.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille (Max Spijkerman), Jeroen Webbing, Niek Holterman (Stefan Klei), Wouter Klei (Jim Tijhaar), Jari Dunnink (Dayon Benning), Sander Nijmeijer, Jari Krul (Max Bongers), Nick van Gurp, Jari Ebeling.

De foto’s zijn van Gerard Hülsmann.