Knappe 1-1 tegen trotse kampioen

29 mei 2022 22:45

Op Hemelvaartsdag liet het eerste elftal zich van zijn beste kant zien met de organisatie van het feestelijke en oergezellige familietoernooi (terug op de verenigingsagenda na het verwenste corona). Als een soort van dankjewel voor de steun van de club gedurende het lange seizoen. Twee dagen later stond het team zijn mannetje tegen Dieze West. De trotste kampioen uit 4D (oost) werd knap op 1-1 gehouden.

Ook dat kon worden gezien als een eerbetoon aan de trouwe achterban. Het was niet alleen verdiend te noemen, met een beetje geluk was zelfs gewonnen. Maar na afloop uitpuffend bij de jaarlijkse barbecue kon iedereen leven met het resultaat. Per slot van rekening stond Dieze West voorafgaande aan de wedstrijd op zegge en schrijve zeven verliespunten en een doelsaldo van 87 (voor) om 18 (tegen).
Zo bezien mocht de 1-1 er zijn voor de roodwitten, de nummer 9 in de stand.

De laatste thuiswedstrijd van het seizoen werd gespeeld op het prachtige hoofdveld van Sportpark De Elshof, één van de beste velden in de verre omtrek. Menigeen onder de aanwezige toeschouwers vroeg zich af waarom de grasmat binnenkort wordt vervangen.
Beide ploegen konden op dit veld in elk geval uitstekend uit de voeten.

Dieze-West, het voor dit niveau ongelooflijk makkelijk voetballende gezelschap technisch vaardiger spelers, had veruit het meeste balbezit. Maar Wijthmen stond goed, zoals dat heet. En loerde op de counter. Rechtsback Stan Noordman speelde voor de gelegenheid en vanwege zijn diepgang als vleugelaanvaller. Maar het meeste gevaar kwam zoals gewoonlijk in dit seizoen van Jari Ebeling. Keer op keer snelde hij over de linkerflank richting doel van de tegenstander. Helaas (en logisch) gingen snelheid en precisie niet altijd samen. Zo stuitte hij herhaaldelijk op de goede Dieze-doelman Nick Bouwman. Eén keer knalde hij op de paal via de vingertoppen van de keeper.

Diep in de tweede helft leek Dieze West, dat voor rust één geweldige kans miste, dan toch de overwinning over de streep te trekken. Een werkelijk schitterende pass ‘over de hele’ van de ingevallen Domminggus Lim-Duan (ex-FC Zwolle) stond aan de basis van de treffer.

Wie dacht, dat het verzet van Wijthmen daarmee was gebroken, vergiste zich in het elftal van Marc Helderman. En ook goede voetballers maken fouten. Zo kreeg Jari Ebeling de bal in de voeten gespeeld van een tegenstander. Weer stuitte hij in eerste instantie, en tot twee keer toe, op de doelman, maar bij de derde keer werd hands gemaakt door een toegesnelde verdediger. Sander Nijmeijer weerstond de flinke druk en knalde de strafschop, toegekend door de rustig en bekwaam leidende Erwin ten Hove, met veel zelfbeheersing binnen.

Daarmee was het pleit nog niet beslecht. Beide ploegen kregen mogelijkheden voor de volle winst. Zo moest Max Beernink zich twee keer tot het uiterste strekken. Aan de andere kant vloog een pegel van andermaal Jari Ebeling over de kruising. Dus ja, de 1-1 was een terechte uitslag.

Tot slot: Jeroen Webbing verving de licht geblesseerde Mark Schonewille in het centrum van de verdediging en onderscheidde zich door heel veel weg te halen. Webbing, dit seizoen overgekomen uit het tweede elftal en normaliter spelend op het middenveld, klopt steeds harder op de deur van zijn trainer voor een basisplaats.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Stefan Klei (Jim Tijhaar), Jeroen Webbing, Dylan Fidder, Sven Poppe, Wouter Klei, Nick van Gurp, SanderNijmeijer, Stan Noordman (Jari Krul), Max Spijkerman (Jari Dunnink), Jari Ebeling,

De foto-reportage is gemaakt door Gerard Hülsmann.