Latertje in de polder, competitie zit erop

5 juni 2022 18:15

En weer verloor het eerste elftal met het kleinst mogelijke verschil. Voor de achtste keer in dit seizoen. Tegen Reaal Dronten eindigde de laatste wedstrijd van de competitie in 4-3.

Het werd een latertje in de polder. De wedstrijd duurde liefst een uur langer dan normaal. De reden was  een blessure van de  (bebrilde) scheidsrechter van dienst, Mustafa Arslan uit Deventer, die van dichtbij een bal tegen het hoofd kreeg geschoten door een speler van Reaal, volstrekt per ongeluk uiteraard. Met onder meer een dik oog werd de duizelige pechvogel voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.

Het bestuur van de thuisclub slaagde erin een vervanger met een KNVB-diploma te vinden. Ed Wermers bleek bereid de leiding over te nemen en kwam uit Lelystad naar Dronten gereden. Chapeau!

Onder toeziend oog van Aziz Doufikar (ex-PEC Zwolle) en volgend seizoen in de technische staf van Reaal begon Wijthmen met de wind in de rug aan het duel. Letterlijk en figuurlijk. En kwam binnen een paar minuten aan de leiding. Jari Ebeling wist een afgeslagen bal op te pikken en ramde raak: 0-1. Zijn zevende van dit seizoen, waarmee hij zichzelf tot clubtopscorer van het seizoen kroonde. Samen met Nick van Gurp.

De vreugde was van korte duur. Twee momenten van weifelend optreden in de verdediging werden ogenblikkelijk afgestraft  tegen de uitstekende spitsen van de polderboys. Met name Islam Abdelsalam, terug van blessureleed, speelde geweldig. De aanvoerder ontsnapte twee keer aan de aandacht en het stond 2-1. En dan redde Max Beernink ook nog een paar keer, zoals hij dit seizoen zo vaak deed.

Maar ook Wijthmen kreeg kansen. Na de lange onderbreking om op de vervanger van de scheidsrechter te wachten, schoot het elftal van Marc Helderman opnieuw uit de startblokken. De doorgebroken Jeroen Webbink werd door uitkomende Reaal-doelman bijkans onder de grasmat gewerkt. Geen strafschop, oordeelde de opgetrommelde scheidsrechter (of was het toch perfect toepassen van de voordeelregel?), maar gerechtigheid volgde, doordat Nick van Gurp attent reageerde, toen de bal door een eigen verdediger in paniek tegen de rug van de doelman werd geknald.

Maar daarmee was de koek nog niet op. Beide ploegen kregen kansen. Een vliegend schot van Stan Noordman scheerde over de lat en Nick van Gurp kwam een centimeter te kort. Jelle Zaal van de thuisclub moest nog een keer scoren om de titel van topscorer in 4D te kunnen delen met Wahid Shimeri van Dieze West. Dat lukte de naar tweedeklasser Emmeloord vertrekkende speler in de slotminuten. Beiden scoorden 23 keer. Dat de score in blessuretijd opliep naar 4-3 (Max Bongers scoorde nog voor de roodwitten) was – helaas – slechts voor de statistiek.

Daarmee kwam een einde aan een vrij moeizame competitie met Wijthmen als negende op de ranglijst. Het zat – onder meer door veel blessures - lang niet altijd mee, te vaak viel het kwartje de verkeerde kant op. Maar de inzet, veerkracht en goede sfeer bleven en het verschil met de andere ploegen (uitgezonderd het ongenaakbare Dieze West) was heus niet zo groot als de eindstand doet vermoeden. Wat meer doelpunten en gif, iets minder slordigheden en een beetje geluk kunnen zomaar  wonderen doen. Het verschil tussen winst en verlies zit bij voetbal heel vaak in (ogenschijnlijke) kleinigheden.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille (Jim Tijhaar), Dylan Fidder, Sven Poppe, Jeroen Webbink (Jari Krul), Jari Dunnink (Max Bongers), Sander Nijmeijer, Stan Noordman, Nick van Gurp, Jari Ebeling.