Eerste punten zijn binnen

16 oktober 2022 12:00

De hatelijke nul (in punten) werd door het eerste elftal op vakkundige wijze weggepoetst. Met Jari Krul – voor rust – als spil op het middenveld wonnen de roodwitten met 3-1 in en tegen Kampen.

Na nederlagen tegen ’s Heerenbroek, Alcides en VSW moest te het maar eens gebeuren. En zo geschiedde. De uiteindelijke uitslag had een doelpuntje of twee, drie hoger mogen uitvallen. Want het regende kansen en grote ook nog. Maar een kniesoor, die daarop lette, achteraf.

Achterin werden nauwelijks kansen weggeven. Ondanks een half (basis)elftal langs de kant was Wijthmen de bovenliggende partij. Wellicht met uitzondering van een korte fase na rust. Met name de jonge, handige dribbelaar Yousef Nasher van Kampen zorgde voor de nodige onrust. Maar het verzet van de thuisclub was definitief gebroken na de tweede gele kaart van de rechtsachter. Scheidsrechter Martin Oldenbeuving had ook direct rood mogen geven.

Het elftal van Marc Helderman kwam in Kampen voor het eerst in dit nog jonge seizoen op voorsprong. En dat was na een prachtige aanval, ingeleid door de bedrijvige Jari Krul (zie foto). De voorzet van Tom Diepman was op maat en werd door de instormende Max Streppel binnengehamerd: 0-1.

De vreugde was echter van korte duur. Een hoge voorzet werd niet goed verwerkt en verdween met de nodige pech, tergend zachtjes maar buiten bereik van de in fel geelgroen gestoken Max Beernink in het doel.

Wijthmen liet zich door deze tegenslag niet van de wijs brengen. De druk op Kampen werd langzaam opgevoerd. Kansjes (vier keer Lucas de Wit en een pegel van de goed spelende gelegenheidsverdediger Wouter Klei) werden kansen. Lucas de Wit zette de snelle Tom Diepman met een prachtige steekbal voor de keeper, maar het was een prachtige actie van Jari Krul, die de 1-2 inleidde. Hij controleerde een onnauwkeurige pass op knappe wijze, waardoor zijn tegenstander in de hoek van het strafschopgebied niets anders wist te doen dan hem neer te sabelen. De strafschop werd koelbloedig binnengetikt door Max Spijkerman. Het was dezelfde speler, die de voorsprong
vergrootte met zijn tweede van de dag door uit een corner binnen te koppen en daarmee zijn verwachtingen als potentiële doelpuntenmaker opvijzelde.

Na rust werd door de bezoekers vergeten door te gaan op de ingeslagen weg. Een tijdje werden veroverde ballen te snel en onnodig ingeleverd. Een oude kwaal, waaraan Wijthmen in het verleden vaker leed en die de tegenstander in de gelegenheid stelde om druk uit te gaan oefenen. Tegen Kampen had dat geen invloed op de wedstrijd. Integendeel, tegen tien tegen elf kregen de roodwitten kans op kans. Zeker nadat de van een blessure herstelde Jari Ebeling was ingevallen. Diverse aanvallers kwamen dankzij hem oog in oog te staan met de Kamper-doelman, maar het bleef bij 1-3. Scoren is nog zo eenvoudig niet. Wat dat betreft wordt met name Nick van Gurp gemist.

Wellicht dat Eric Schonewille uit het tweede elftal weer voorzichtig in beeld komt. De oud-topscorer maakte onlangs zijn rentree tegen Alcides en liep toen nog tegen rood aan. Het schikkingsvoorstel om hem voor vijf wedstrijden te schorsen, werd terecht teruggebracht tot twee. Het kan maar zo zijn, dat de spits – nu zijn schorsing erop zit - in de toekomst vaker bij de hoofdmacht zal aanhaken. Al moet hij nog wel wat fitter geraken.

Volgende week is er geen competitie vanwege de herfstvakantie. Op 29 oktober speelt Wijthmen op De Elshof tegen MSC uit Meppel, de huidige koploper met acht punten. Aanvang 14.30 uur.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Wouter Klei, Marc Schonewille, Nick Holterman (Jesse Reins), Stan Noordman, Jari Krul (Rens van Gurp), Max Spijkerman, Tom Diepman (Max Bongers), Lucas de Wit (Jari Ebeling) en Max Streppel.