Loon naar werken

30 oktober 2022 9:45

De kennismaking met MSC (twee jaar geleden omgeturnd van zondag- naar zaterdagclub) eindigdevoor het eerste elftal in een zwaarbevochten overwinn ing: 3-2. De wedstrijd onder zomerse omstandigheden op Sportpark De Elshof was spannend tot de laatste seconden. Wijthmen ontsnapte, maar dat deed de overwinning alleen maar zoeter smaken.

De Meppeler Muggen, gestoken in het prachtige blauw-zwart, kregen de kous op de kop in Wijthmen. Dat was mede te danken aan tactische ingrijpen van Marc Helderman, de Wijthmen-trainer. Door een paar omzettingen kwamen sommige spelers (Max Streppel, Tom Diepman, Jari Ebeling) beter in hun kracht te spelen. Het nog ongeslagen MSC, in de namiddag van de vorige speelronde als lijstaanvoerder voorbijgestreefd door ’s Heerenbroek, werd met messcherpe uitvallen overrompeld. Bijna elke aanval van de roodwitten was raak. Met Max Streppel als uitblinker en ijverige verbindingsman tussen middenveld en aanval. De snelheid van Tom Diepman werd prima uitgenut.

Er was amper een kwartiertje gespeeld of het stond 2-0. Beide doelpunten kwamen op naam van Tom Diepman. Eerst werd hij voor de Meppeler doelman gezet door Max Streppel. En vervolgens had hij de bal voor het intikken na een vrije trap van Jari Ebeling, panklaar gelegd door Mark Schonewille.

Wellicht speelde ook onderschatting een rol bij MSC, maar ondanks veel balbezit werd erg weinig gecreëerd van die zijde. Wijthmen bleef wel effectief. Stan Noordman stond aan de basis van de derde treffer. Vlak voor hij uitviel met een handblessure opende hij op Streppel, die het overzicht behield, waardoor Lucas de Wit de bal simpel kon binnenlopen. Toch alweer de derde goal deze competitie van de uit het tweede elftal overgekomen spits. En als een schot van de keihard werkende Jari Krul na een prachtsolo een paar centimeters naar links was geweest, dan was de wedstrijd al voor de rust in het slot gegooid. Nu raakte de bal de paal. (Trouwens, stond het een keer 3-0, was het scorebord kapot, maar een kniesoor die daarop lette.)

In de rust knalde het in de Meppeler kleedkamer. Trainer Guido Wind hield een heuse donderspeech teneinde deze middag te redden wat er te redden viel van de hoge ambities van zijn elftal. Naarmate de wedstrijd vorderde, werd de thuisclub steeds meer naar achteren gedrongen. Maar dit keer kreeg Wijthmen loon naar werken. MSC kwam nog wel terug tot 3-2 en raakte nog een keer de lat. De moegestreden roodwitten, nog altijd ontbraken vijf vaste krachten, liepen op hun laatste benen, maar toonden karakter. MSC produceerde nog wel de gelijkmaker, maar de 3-3 werd op advies van de grensrechter afgekeurd wegens buitenspel.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Stefan Klei, Wouter Klei, Mark Schonewille, Stan Noordman (Nick Holterman), Jeroen Webbing, Jari Krul (Karl Pruim) Max Streppel, Tom Diepman (Max Bongers), Lucas de Wit (Max Spijkerman), Jari Ebeling.

Klik hier om de fotorapportage van deze wedstrijd te bekijken. De foto's zijn gemaakt door Gerard Hülsmann.