Welkom punt

20 november 2022 11:15

Het eerste elftal bevocht een nieuwe nederlaag met succes in Wilsum. Het werd 1-1 na een wedstrijd met matig voetbal, maar veel strijd. Het punt was een welkom, maar ook wel een terecht resultaat voor de roodwitten.

De wedstrijd werd grotendeels gespeeld op de eigen helft, maar heel veel uitgesproken kansen wist de thuisclub ook weer niet te creëren. Met Mark Schonewille en Wouter Klei als onverzettelijk centrum van de verdediging en Jeroen Webbink (foto) als niet-versagende stofzuiger daarvoor stond het goed. Wijthmen had zelfs zomaar nog kunnen winnen ook, toen de snelle Tom Diepman in de dying seconds voor de laatste keer opstoomde naar het doel van de tegenstanders. Op het allerlaatste moment werd hij achterhaald door de ingevallen verdediger Noël Hofstede, die de bal in een ultieme poging en met gevaar voor eigen lijf en leven blokte. Hij moest zijn geweldige verdedigende actie wel bekopen met een ogenschijnlijk zware blessure en veel pijn.

Met nog steeds een lange lijst aan blessures was het elftal van Marc Helderman op de knollentuin langs de IJssel (wel een prachtige, duurzame accommodatie trouwens) uit de startblokken geschoten. De verwachtingen waren niet heel hoog gespannen, want Wilsum was veel beter aan de competitie in 4E (oost) begonnen. De goede reeks van de oranjehemden stokte vorige week met een onverwachte nederlaag tegen HTC, maar doordeweeks werd dan wel weer met 6-2 van de reserves van Sportclub Genemuiden gewonnen.

Zaterdag, op de eerste echt koude wedstrijddag van het seizoen, ontsnapte Tom Diepman na een kwartier aan de aandacht van de Wilsum-verdediging en maakte hij geen fout voor de nieuwe doelman in het Wilsum-doel, Jesse Riezebos. Wilsum kwam achter de feiten aan te lopen, werkte zich een slag in de rondte, maar was veel te gehaast en te onrustig om het Max Beernink heel erg lastig te maken. Integendeel, het in zwarte uittenues gestoken Wijthmen kon lekker counteren en was met de snelheid op de vleugels het meest dreigend.

Het spel werd er in de tweede helft niet beter op. Eén keer kwam de ongepolijste, overijverige Wilsum-spits Bart Schoorlemmer los van Mark Schonewille en lepelde hij de bal over Max Beernink. Een knappe actie, maar ook één van de weinige wapenfeiten. Waarna het koukleumen langs de kant pas echt begon. Wijthmen, met de goed ingevallen Wouter Meekers en Ron Nijboer, in de ploeg, kwam niet al te zeer in de problemen en hield verdedigend stand. Kreeg zelfs nog een paar goede mogelijkheden in de slotfase, maar moest en kon zich tevreden stellen met een punt.

Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen HTC, de ploeg van oud-trainer Elvin Matuankotta, op het programma. Om half drie op Sportpark De Elshof.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille, Wouter Klei, Nick Holterman, Karl Pruim (Wouter Meekers) Max Spijkerman, Jeroen Webbink, Tom Nijboer, Lucas de Wit (Ron Diepman), Jari Ebeling.