Als tiende de winterstop in

11 december 2022 13:45

Het eerste elftal verloor de laatste wedstrijd voor de winterstop. Het na een zwakke competitiestart goed op dreef gekomen Ulu Spor was met 2-0 te sterk. De nieuwe vijfde klasse lijkt onafwendbaar voor het nieuwe seizoen. Al zijn Wijthmeners geen opgevers.

Ook Marc Helderman is dat niet. Toch heeft de Zwolse trainer besloten na dit seizoen bij Wijthmen te vertrekken. Hoewel spelers en hij nog niet op elkaar waren uitgekeken en ondanks een nieuwe aanbieding van het bestuur. Of Helderman op zoek gaat naar een andere club, weet hij nog niet. In de moeilijke afgelopen jaren, door lockdowns vanwege corona en heel veel blessureleed in de groep, kweet  Helderman zich altijd serieus, positief en correct van taak. En niemand binnen de club, die eraan twijfelt dat hij dat blijft doen bij het uitdienen van zijn contract.

Er is ook nog wel vooruitgang en succes te boeken met het team. Precies op de helft van het seizoen (na 12 wedstrijden van de 24) staan de roodwitten op de tiende plaats. De afstand tot de veilige zesde plaats op de ranglijst (vanwege de versterkte degradatie) is acht punten. En dat is veel. Maar wellicht weet het elftal zich toch nog te herpakken in het nieuwe jaar. We sluiten het niet uit. Een aantal basisspelers is hersteld of herstellende van zware blessures en dat scheelt een slok op een borrel bij een kleinere club.

Het vergt geen hogere wiskunde om te constateren waaraan het schort. Vooral aan stootkracht en productiviteit. Het laatst gescoorde doelpunt dateert alweer van enkele wedstrijden geleden. De vroegere doelpunten van Nick van Gurp of Erik Schonewille worden node gemist. Het elftal heeft het minst gescoord van alle ploegen in 4E (slechts tienmaal waarvan drie tegen titelkandidaat MSC). De terugkeer van Nick van Gurp (knieletsel) zal nog een hele tijd op zich laten wachten. Eric Schonewille stond zaterdag met krukken langs de lijn, maar is mogelijk na de winterstop inzetbaar. Al kan hij natuurlijk ook geen ijzer met handen breken.

WouterKlei.png

De personele onderbezetting was ook zaterdag een probleem. De al weken goed presterende Jeroen Webbink (werk) meldde zich zaterdag bij de afwezigen. De toch al aangeslagen, maar onverzettelijke Wouter Klei (foto) moest zich al vroeg in de wedstrijd na een botsing laten vervangen. Het kwetsbare zelfvertrouwen en de beperkte fysieke kracht van de roodwitten kregen een nieuw tikje.

Maar er blijft hoop op betere tijden. In een tikje mistroostige ambiance op Het Hoge Laar (koud, grijs en een versleten plastic veld) zaten Jari Krul, Sander Nijmeijer, René de Groes en Stan Noordman op de bank. Hun beschikbaarheid gaf een impuls aan het spel na rust.

Reeg het enthousiast aanvallende Ulu Spor in de eerste helft nog de kansen aaneen (met slechts één doelpunt van Nejim El Atiaoui), na rust herstelde Wijthmen zich. Sander Nijmeijer ging een groot deel van de opbouw van achteruit verzorgen en Ulu Spor zonder de gewisselde routinier en inspirator El Atiaoui bleek een wereld van verschil vergeleken met de ploeg met hem in de gelederen.

Terwijl een groot deel van de aanwezige toeschouwers in de warme kantine achterbleef om op een groot beeldscherm naar Marokko-Portugal te kijken, pakte Wijthmen buiten – inmiddels was de kunstverlichting aangestoken – het initiatief en ging het een stuk opportunistischer en risicovoller spelen. Jari Ebeling spurtte als vanouds langs zijn directe tegenstander en zorgde voor de meeste dreiging. Maar het bleef bij dreigen, gescoord werd er niet. Wel door Ulu Spor, dat nog profiteerde van de ontstane ruimte bij een zogeheten omschakelmoment: 2-0.

Tot 4 februari, als de competitie wordt hervat met een uitwedstrijd tegen ‘s Heerenbroek, is Wijthmen in de gelegenheid om de scherven van een zeer moeilijk eerste seizoenshelft bijeen te rapen. Om de teleurstellingen te boven te komen, om te werken aan herstel van lijf en leden, om de saamhorigheid te bewaren (nog de gemakkelijkste opgave lijkt ons) en om lekker vrijuit te gaan voetballen. Dan kan het nog goed komen om vierdeklasser te blijven. Een wondertje  - om de kloof van acht punten te overbruggen – hoeft helemaal niet denkbeeldig te zijn. Want zo groot zijn de verschillen tussen de meeste ploegen ook weer niet. Dat gaf de tweede helft van Ulu Spor – Wijthmen wel aan.

Fijne feestdagen alvast!

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille, Wouter Klei (Jari Krul), Nick Holterman, Karl Pruim (Stan Noordman), Max Spijkerman, Max Streppel, Tom Diepman (Max Bongers), Lukas de Wit (Sander Nijmeijer), Jari Ebeling.