Stuivertje wisselen met HTC, hattrick Nick van Gurp

23 april 2023 15:00

Het eerste elftal wisselde stuivertje met HTC op de ranglijst van 4E. Nick van Gurp had een groot aandeel in de overwinning (4-2). Hij maakte drie doelpunten, een heuse hattrick dus.

Maandenlang stond Wijthmen als vastgenageld op de tiende plaats in de stand. Door de uitslag van zaterdag veranderde dat eindelijk en volgde een sprongetje op de ranglijst. Want behalve HTC werd Zalk voorbijgestreefd. Helaas werd de inhaalrace (teneinde de versterkte degradatie naar de vijfde klasse te ontlopen) te laat ingezet. De overvloed aan blessures bleek achteraf te groot en funest.

Tegen Holtenbroek Tuinders Combinatie viel de roodwitten hooguit één ding te verwijten. Het elftal van Marc Helderman vergat nog voor rust om de genadeklap uit te delen.

Vanwege renovatie van het kunstgras op Sportpark De Pelikaan moest de wedstrijd (en niemand hoefde daarover te treuren) op een bijveld worden gespeeld. De eerste de beste aanval van de bezoekers had er al in gemogen. Maar Nick van Gurp moest  kennelijk wennen aan de nieuwe wedstrijdbal, aangeboden door zijn vermaarde voorganger als doelpuntenmaker bij Wijthmen, Renzo van der Vegte.

De bezoekers waren de bovenliggende partij langs de A28. Al poeierde Max Eikenaar uit het niets op de paal namens de thuisclub. Dat was niet eens een kans te noemen, want van 35 meter, maar had een beter lot verdiend. Wijthmen antwoordde met een klassieke aanval, opgezet door Sander Nijmeijer, voorgezet door Jari Ebeling en afgerond door Nick van Gurp. Toen de steeds fitter wordende nummer 10 van Wijthmen een fout van de HTC-doelman (vierde in de pikorde) afstrafte en het kansen bleef regenen, leek het plecht beslecht. Maar een klutsgoal en een onoplettendheid in de verdediging zorgden ervoor, dat HTC terugkwam in de wedstrijd. Even leek de ‘kat in een bakkie’ te veranderen in een kater. Maar Wijthmen repareerde de zaak na de rust. Opnieuw Nick van Gurp, na een steekpass van Lukas de Wit, bracht Wijthmen weer op voorsprong. HTC, getraind door oude bekende Elwin Matuankotta, bleef het proberen en Max Beernink moest nog een paar keer redden in het doel, één keer met hulp van de lat. Uiteindelijk gooide Jari Ebeling, geholpen door een Zwolse teen, de wedstrijd in het slot. Nieuweling Mark Zuidberg (28, ex-Berkum 2) had zijn debuut in de punt van de aanval bij Wijthmen nog kunnen opfleuren met een doelpunt, maar zijn kopbal ging net naast de kruising.

De competitie wordt vanwege de voorjaarsvakantie hervat op 13 mei met een thuiswedstrijd tegen Ulu Spor. Een week later volgt de laatste wedstrijd (in Dronten tegen Reaal).

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Jeroen Webbing, Mark Schonewille, Niek Holterman, Wolter Klei (Karl Pruim), Nick van Gurp (Mark Zuidberg), Sander Nijmeijer, Tom Diepman (Jesse Reins), Lukas de Wit (Jari Krul) en Jari Ebeling.