Trainer Marc Helderman had ‘supermooie, leerzame tijd’

21 mei 2023 17:15

Reaal Dronten - Wijthmen (4-0) was de laatste wedstrijd van dit seizoen, waarin ’s Heerenbroek tot kampioen van 4E werd gekroond. Ook vanaf deze kant: gefeliciteerd aan de collega-dorpsclub! Ulu Spor handhaafde zich op de laatste wedstrijddag ten koste van Alcides, dat door de versterkte degradatie met Wijthmen (als negende geëindigd) en nog vier andere ploegen afdaalde naar de vijfde klasse.

De winderige polder vormde het decor voor het afscheid van Marc Helderman als trainer van Wijthmen. Het eerste elftal liet het seizoen in Dronten uitgaan als de spreekwoordelijke nachtkaars. Er stond niets meer op het spel, anders dan een winnend afscheid van de trainer, elftalleider Erik van Dam en een aantal spelers. De thuisclub streed nog wel voor een prijs, een plaats in de na-competitie. Zelfs voor Max Beernink, de wekelijks uitblinkende doelman, duurde het seizoen een paar minuten te lang. De 4-0 vlak voor tijd leek houdbaar. Het was de talentrijke doelman vergeven, want Max had alweer een reddinkje of acht verricht en een aantal zeker lijkende doelpunten voorkomen. Aanvallend was Wijthmen opnieuw te onmachtig. Een vlammend schot van Wouter Klei, een gemiste rebound van Stan Noordman en Nick van Gurp was dichtbij een doelpunt. Dat was het zo’n beetje.

“Jammer”, vond de scheidende trainer over het competitieslot. “Het ging best weer aardig na de winterstop. En ik had wat spelers betreft weer wat om te kiezen. Of ik ben opgelucht, dat de competitie erop zit? Nee hoor. Ik had nog graag een paar wedstrijden doorgegaan. Want ik heb een supermooie, leerzame tijd gehad bij Wijthmen”.

Helderman had geen gemakkelijke tijd in de drie jaar, dat hij bij de gezellige dorpsclub in Wijthemen aan het roer stond. En na alle ongerief van de coronatijd had hij dit seizoen vooral te maken met een veelheid aan grote en kleinere blessures. “Juist een aantal belangrijke spelers, dat in balbezit belangrijk is voor het elftal, zoals Dylan (Fidder), Nick (van Gurp), Stan Noordman en Sander (Nijmeijer), lager er lang uit. Daardoor hebben wij geen rol van betekenis kunnen spelen”.

Met minder blessures was je in het linker rijtje geëindigd, toch?

Helderman: “De achterstand op de nummer zes Wilsum was dertien punten, dus dat kun je niet zomaar zeggen. Een ploeg als Wilsum, maar bijvoorbeeld ook de latere kampioen ’s Heerenbroek, wisten een ongelooflijke energie aan de dag te leggen. Wij kwamen in fysiek opzicht te kort tegen hen. En aan de bal was het te vaak nèt niet. Dat moet je ook durven erkennen. We hebben te vaak achter de tegenstander aan moeten lopen”.

De constructief bedoelde kritiek en een paar kleine ergernissen van de trainer vielen in het niet bij de positieve instelling van zijn spelersgroep. “De spelers hebben nooit het hoofd laten hangen. En ze waren er altijd. Ook als we een paar keer achter elkaar waren uitgegleden. Aan de motivatie of sfeer lag het niet. Wie kon trainen, kwam trainen. De trainingsopkomst en motivatie waren echt heel goed te noemen. Bij sommige ploegen in de competitie zakte het in elkaar, bij ons niet. Daarom had ik nog graag een paar wedstrijden doorgespeeld”.

Helderman, die nog wel kort met Hattem sprak over een verbintenis, heeft besloten een  jaartje niks doen. “Lekker andere wedstrijden kijken in het nieuwe seizoen”.

Ook bij Wijthmen?

“Zeker. Ik kijk met veel plezier terug. Wijthmen is een club van fijne mensen. Ik heb hier heel goed kunnen werken”.

Helderman geeft het stokje binnenkort over aan Sander Zuidema. De nieuwe trainer gaat in juni nog een paar keer trainen en een oefenwedstrijd spelen om goed kennis te maken met zijn nieuwe vereniging en goed voorbereid aan de slag te kunnen in het nieuwe seizoen.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Jeroen Webbink, Mark Schonewille (Karl Pruim), Niek Holterman (René de Groes), Wouter Klei (Lukas de Wit), Nick van Gurp (Tom Diepman), Sander Nijmeijer, Max Streppel, Max Spijkerman (Jari Krul), Jari Ebeling.