Drie bonuspunten bij competitiestart

20 september 2020 15:00

De eerste helft leek nog nergens naar. Na rust veranderde de wedstrijd in een doelpuntrijk spektakelstuk. Met een dolblij einde.

Het eerste elftal won de competitiestart, toen dat al lang niet meer werd verwacht, met 4-3 bij CSV'28. Nick van Gurp ontpopte zich in de slotfase tot de gevierde man. Wouter Klei was toen al met twee gele kaarten (dus rood) uit het veld gestuurd.

000_0563-BorderMaker.jpg

De selectie van het eerste elftal is breder dan in voorgaande jaren. Alleen Sander Nijmeijer en Tom Diepman ontbraken zaterdag met blessures. Trainer Marc Helderman kon Jari Krul, Stan Noordman en Nebi Oztürk, allen basisspeler vorig seizoen, nog van de bank halen. Dat had succes.

Het klinkende resultaat kwam tot stand vanuit het niets. Wijthmen speelde op het kunstgras een ogenschijnlijk verloren wedstrijd, tot ver na rust. Maar opnieuw bleek veel mogelijk in het voetbal.

De roodwitte brigade, voor de gelegenheid in het zwart gehuld, deed lange tijd (van) alles verkeerd na de gedwongen competitiestop van een half jaar door corona. Het elftal oogde raadselachtig traag en bangelijk, bleef achterin hangen, dekte op anderhalve meter, coronaproof dat wel, en had geen antwoord op diepgaande middenvelders van de thuisclub. Ballen werden lukraak weggetrapt, Max Spijkerman stond in de spits op een eiland. Tot overmaat van ramp zag de andere Max (Beernink), de doorgaans zo betrouwbare doelverdediger, er niet helemaal goed uit bij de eerste twee tegentreffers. Hij herstelde zich wel, ook een kwaliteit voor een keeper.

De opleving na de rust (door een harde kopbal van Mark Schonewille) leek van korte duur na de snelle 3-1. CSV waande zich in gewonnen positie. Dat was te begrijpen. Maar de wissels van Helderman pakten goed uit en Wijthmen kwam terug uit geslagen positie.

000_0672-BorderMaker.jpg

Jari Dunnink hielp zijn ploeg aan de mooie 3-2 waarna nota bene de al een tijdje naar het goede gevoel zoekende Nick van Gurp voor de verrassende ontknoping zorgde. Zijn gelijkmaker vlak voor tijd werd al gevierd als een overwinning, zeker nadat Wouter Klei van het strijdtoneel verdween. Maar het werd nog mooier. CSV verloor het hoofd en stormde in blessuretijd massaal naar voren om toch nog de overwinning in Stadshagen te behouden. Het oranje van de thuis ploeg was dan ook nergens te bekennen en zo werd vrije doorgang aan Nick van Gurp geboden. Komend vanaf eigen helft was de weg lang, maar Wijthmens trouwe doorzetter annex doelpuntenjager bleek zijn oude snelheid en koelbloedigheid volledig terug te hebben gevonden en bezorgde zijn team niet één maar drie bonuspunten.

De opstelling: Max Beernink, Stephan Klei, Mark Schonewille, Dylan Fidder, Sven Poppe, Wouter Klei, Nick van Gurp, Jari Dunnink, Nick Kortstee (Stan Noordman), Max Spijkerman (Jari Krul), Erik Schonewille (Nebi Öztürk).

De foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn