De kop is d'r af met slordig gelijkspel

27 september 2021 11:15

De kop is d'r af voor het eerste elftal, dat de nieuwe competitie begon met een gelijkspel. Op de uitslag (1-1) bij Noord Veluwe Boys viel weinig af te dingen.

Won Wijthmen een punt of verloor het er twee? Voor beide stellingen viel wat te zeggen. De roodwitten schoten deze competitie in het zomers warme Hattemerbroek uit de startblokken. Binnen de kortste keren stond het 0-1 na een prachtige aanval over links. De voorzet van Jari Ebeling was akelig nauwkeurig en precies op maat voor de instormende Nick van Gurp (archieffoto). Maar de ploeg verzuimde in de beginfase door te drukken in een poging om de wedstrijd al vroeg in het slot te gooien.

Bij Wijthmen ontbraken min of meer ervaren krachten als Dylan Fidder, Nick Kortstee en Sven Poppe om verschillende redenen. Nebi Öztürk gaat over twee weken misschien pas weer voorzichtig aan trainen denken. Jari Dunnink was er wel weer bij, maar kampt - heel logisch - nog met een conditionele achterstand na zijn blessure. De vorm moet nog groeien.

Het verjongde elftal van Marc Helderman, met een handvol onervaren spelers, heeft perspectief, dat is ontegenzeglijk waar. Maar de talentvolle jeugd behoeft tijd om door te ontwikkelingen. In fysiek en mentaal opzicht, want de overgang uit de jeugd naar de vierde klasse is fors. En ervaring doe je alleen op door veel wedstrijden te spelen.

Wijthmen was veel te slordig in de passing en te afwachtend in de duels om de wedstrijd naar zich toe te trekken. De ploeg stelde NVB als het ware in de gelegenheid om langszij te komen. Dat gebeurde dan ook op slag van rust, toen de slimme spits van de thuisclub met een kopbal voor 1-1 zorgde.

Er kwamen nog wel kansen voor bijvoorbeeld Deon Benning (twee keer net niet). Maar aan de andere kant moest Max Beernink op stijlvolle wijze redden. Kortom, met het wat fletse gelijkspel kon iedereen leven in de najaarszon.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille, Nick Holterman (Stefan Klei), Wouter Klei, Nick van Gurp, Jari Dunnink, Deon Benning (Jim Tijhaar), Max Spijkerman (Jari Krul) en Jari Ebeling.