Ondanks nederlaag: doorgaan met groeien en bouwen

3 oktober 2021 22:45

Een gelijkspel was wel op zijn plaats geweest. Maar er werd door het eerste elftal met 2-4 verloren van SV Zalk. Een gevalletje van jammer maar helaas, de weer opgedane ervaringen meenemen en moedig voorwaarts.

Het eerste elftal was best aardig aan de bal op De Elshof waar het een gezellige drukte was, buiten en binnen. Een versnelling hoger en de roodwitten hadden de bezoekers in de klem genomen.

Maar het ontbrak op sommige momenten aan de benodigde power; geen wonder met zoveel jonge spelers in de ploeg, die nog meters moeten maken. Ter illustratie: het leeftijdsverschil tussen de beide basisopstellingen telde bijna een halve eeuw. Wat dat betreft hoeft er in Wijthmen niet gewanhoopt te worden en lijkt de tijd in het voordeel te gaan werken. Het groei- en bouwproces is in volle gang; het is interessant te volgen hoe de ploeg eruit komt.

De goed aan het seizoen begonnen Jari Ebeling ontbrak tegen Zalk vanwege familieomstandigheden. Trainer Marc Helderman had een tactische vondst bedacht om dat op te vangen. Linkermiddenvelder Jari Dunnink (op archieffoto tegen VSW) speelde Zalk als een valse rechtsbuiten; in een soort van Berghuis-achtige rol vanaf rechts tussen de linies spelend. Hij deed dat heel goed. Ook op het middenveld stond het anders dan normaal, met de punt naar achteren (Sander Nijmeijer).

In de eerste helft zat het venijn in de staart. De thee stond alvast al te dampen in de kleedkamer en de eerste toeschouwers haalden een drankje uit de kantine, toen Zalk op voorsprong kwam door een precieze kopbal. Wijthmen reageerde alert. Jari Dunnink zette Nick van Gurp vanaf de middenstip voor de tweede keer voor de doelman. Ditmaal met succes.

De goede lijn werd na rust doorgetrokken. Jari Dunnink profiteerde van een zeldzame uitglijder van de 38-jarige Zalk-aanvoerder Jeroen van den Bosch. Protesten vonden geen gehoor bij de Engelse scheidsrechter Steven Baylis, die goed leidde, en Jari Dunnink bleef koel: 2-1.  Nick van Gurp had de wedstrijd in een vroeg stadium in het slot kunnen gooien, maar dit keer zat het niet mee.

Routinier Van den Bosch revancheerde zich vrijwel meteen met een werkelijk prachtige pass met zijn goede linker, die de 2-2 inleidde. De ingevallen Niek Holterman leek Wijthmen daarop weer aan de leiding te helpen, maar na een prachtige aanval verdween zijn schot net naast de verkeerde kant van de paal.

Dylan Fidder had toen net het veld verlaten, omdat zijn enkelblessure opspeelde. Vooral in opbouwend opzicht werd de centrale verdediger daarna gemist. Ook Wouter Klei moest eraf, met een hoofdwond. Het ontbrak de thuisclub in het vervolg aan de kracht voor een slotoffensief om tenminste een puntje binnen te slepen, nadat het geroutineerde Zalk alles op de winst gooide, met vier spitsen ging spelen en nog twee keer toesloeg. Zoals gezegd, het groeiproces van Wijthmen is nog niet af.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille, Dylan Fidder (Stefan Klei), Sven Poppe (Jari Krul), Wouter Klei (Niek Holterman), Sander Nijmeijer, Jim Tijhaar, Jari Dunnink, Nick van Gurp, Dayon Benning (Max Spijkerman).