Twee strafschoppen tegen en een flauwe rode kaart

2 oktober 2022 20:30

Het eerste elftal verloor met 0-2 in Meppel van Alcides en bleef met een kleine kater zitten. Want de nederlaag was niet echt nodig geweest.

Toegegeven, dat was best frustrerend. En al hebben de roodwitten leren omgaan met tegenslag, het went niet echt. Zo werd Jeroen Webbink in een hard duel op zijn enkel geraakt. En vol ook. Webbink, een belangrijke kracht inmiddels, moest naar de kant worden gedragen. De overtreding werd niet bestraft.

Het toch al geplaagde elftal van Marc Helderman moest het op de late namiddag (de wedstrijd begon pas om 17.00 uur) nog meer ontgelden. Twee tamelijk gemakkelijk gegeven strafschoppen hielpen niet dat gevoel weg te nemen. De eerste werd gemist, de tweede (op slag van rust) ging erin.

Was de nederlaag daarom onterecht? Nee, natuurlijk niet. Wijthmen gaf vrij weinig weg, maar had te weinig slagkracht. Zo vreemd was dat nu ook weer niet, want het halve basiselftal zat geblesseerd langs de kant. Helderman kon geen beroep doen op Nick van Gurp, Mark Schonewille, Sander Nijmeijer, Jari Ebeling, Thijs Hülsmann, Stefan Klei en Karl Pruim.

Tot diep in de tweede helft bleef een punt tot de mogelijkheden behoren, maar een
inschattingsfoutje maakte een einde aan die hoop. Was er dan helemaal niets positiefs te melden? Jawel hoor. De jonge Jesse Reins (foto) begon in de basis als rechtervleugelverdediger en deed dat meer dan verdienstelijk. Overgekomen uit de A-jeugd bewaarde hij de rust en speelde hij de ballen naar de goede kleur. Wouter Klei ging voorop in de strijd op de plek van Jeroen Webbink. En dat dit: na een hele tijd maakte Eric Schonewille zijn rentree. Iemand met scorend vermogen en power, dat kunnen we erbij gebruiken in Wijthmen.

Helaas duurde de terugkeer van de (linker)spits maar kort. Want hij kreeg rood. Tot veler verbazing en geheel niet in de geest van deze sportieve wedstrijd.

De opstelling: Max Beernink, Jesse Reins, Jeroen Webbink (Lucas de Wit), Dylan Fidder, Nick Holterman (Rene de Groes), Stan Noordman, Wouter Klei, Jari Krul, Tom Diepman (Gijs Nijboer), Max Spijkerman (Erik Schonewille), Max Streppel.

Volgende week staat de derby tegen VSW op het programma. Om half 3 op Sportpark De Elshof.