Spanningsloze derby

9 oktober 2022 21:30

De mooiste derby is een spannende derby. Maar Wijthmen – VSW was dat niet. Eerder een spanningsloze derby. De uitslag (0-4) sprak boekdelen.

De laatste hoop bij het eerste elftal vervloog nog voor rust met de rode kaart (twee keer geel) voor Dylan Fidder. ‘Net als tegen ’s Heerenbroek gaven we voor rust niet thuis’, erkende Marc Helderman, de trainer van Wijthmen. ‘Kennelijk missen we de hardheid, zowel fysiek als mentaal, om de blessuregolf te compenseren’.

Na dit seizoen wordt de balans in de vierde klasse E opgemaakt als het complete rechterrijtje afzakt naar de nieuw te vormen vijfde klasse. Het zal nog een hele klus worden voor de rood-witten om de versterkte degradatie te ontlopen. De doelstelling voor Wijthmen is derhalve om bij de eerste zes te eindigen. “Maar dat geldt zo ongeveer voor alle ploegen”, aldus Helderman.

Excuses heeft Wijthmen in overvloed voor de zwakke competitiestart met het halve basiselftal in de overvolle lappenmand. Maar je pakt geen punten door in zak en as te gaan zitten. Wijthmen moet door. Mogelijk kan het een voordeel zijn, dat iedereen in 4E van iedereen lijkt te kunnen winnen, getuige de wekelijkse uitslagen. Helderman daarover toch nog met een glimlach: ‘Nu wij nog’.

Voor het eerst na de aanvankelijk mislukte renovatie kon weer op het hoofdveld gespeeld worden. Wijthmen begon nog wel aardig aan de goedbezochte wedstrijd. Max Streppel leek de thuisclub na al zes minuten op voorsprong te zetten, maar de bal verdween voorlangs en via Stan Noordman in handen van VSW-doelman Yoeri Dekker. Daarmee was de koek wat Wijthmener kansen betreft wel zo’n beetje op. ‘We creëren te weinig kansen’, aldus Helderman, “en dat is best wel zorgelijk’. VSW werd sterker en Max Beernink kreeg het in het doel een stuk drukker dan zijn collega aan de andere kant. Hij moest tot drie keer toe de bal buiten zijn strafschopgebied stompen alvorens VSW na een kwartiertje op 0-1 kwam door Mark Frijling. En na een half uur volgde wat de Duitsers zo fraai een ‘Voreintscheidung’ noemen, toen de VSW-sterspeler Joey Platenkamp gemakkelijk kon intikken na een aarzeling in de Wijthmen-defensie. Helemaal gespeeld was de wedstrijd na de rode kaart van Dylan Fidder op slag van rust.

De tweede helft, waarin VSW nog twee keer scoorde, kon min of meer voor de statistiek worden afgedaan. Al was de hattrick van Joey Platenkamp nog wel even het vermelden waard: 0-4. Zo moest Jordy van Vilsteren, de ingehuurde zanger, na afloop in de volle
kantine nog even flink zijn best doen om de sfeer terug te krijgen. Hetgeen prima lukte.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille, Dylan Fidder, Niek Holterman (Jesse Reins), Stan Noordman, Max Spijkerman,Wouter Klei, Jari Krul, Lukas de Wit (Tom Diepman), Max Streppel (Max Bongers)

Volgende week speelt het eerste om half drie bij Kampen.