Technisch beleidsplan jeugd online!

18 oktober 2022 20:45

Vorig jaar is de technische commissie van het samenwerkingsverband tussen VV Hoonhorst en VV Wijthmen (bestuursleden voetbalzaken en hoofd jeugdopleidingen) bezig geweest met het maken van een beleidsplan voor onze vereniging. Deze is inmiddels vastgesteld door de verenigingsbesturen en gepresenteerd tijdens de seizoensaftrap voor alle jeugdteams. Er is toen aangegeven dat deze, om inzicht en transparantie te geven, "online" komt.

Klik hier voor het technisch beleidsplan voor de jeugd van de Voetbal Combinatie Hoonhorst & Wijthmen (VCHW).

Het technisch beleidsplan is blijvend te vinden op deze website onder het menu-item:

"Onze club --> "Ledeninformatie" --> "Beleidsplan jeugd".

Hoofdjeugdopleidingen VCHW Sven Pazie:

Het voetbalseizoen ‘22/’23 is al een tijdje bezig en dit voetbaljaar is voor VCHW hetzelfde, maar toch ook weer anders. Er wordt zoals vanouds met veel plezier en inzet gevoetbald op de velden van Hoonhorst en Wijthmen. Toch is er binnen de organisatie het nodige veranderd. Deze verandering is vorig jaar gestart waarna ik (Sven Pazie) ben aangesteld als hoofd jeugdopleiding en waarin ik samen met voetbalzaken Hoonhorst en Wijthmen een technisch beleidsplan heb geschreven met als doel: het spelplezier en passie te vergroten, waarin de spelersontwikkeling centraal staat.

Dit technisch beleidsplan is dan ook gepresenteerd aan de leiders en trainers op de regeldag/startdag van de jeugd. Een centrale dag aan het begin van het seizoen waarin we alles voor het komende seizoen geregeld willen hebben. Dit hebben we voor het eerst gedaan dit seizoen en is, naar alle geluiden die ik heb ontvangen, uiterst geslaagd.

Daarnaast zijn we begonnen met bloktrainingen voor de gehele jeugdopleiding waarbij wij de jongste jeugd en oudere jeugd gesplitst hebben in de onderbouw (J08-1 tot J012-2) en bovenbouw (J013-1 en J019-1). Dit omdat er veel verschil zit in leeftijd en beleving van het spelletje. Ook proberen wij zoveel mogelijk de onderbouw met elkaar te laten trainen en de bovenbouw met elkaar te laten trainen, dit is bij de onderbouw gelukt dit jaar. Dit straalt erg veel beleving en gezelligheid uit! Voor de bovenbouw is dat dit jaar niet gelukt, hier streven wij naar om dit volgend jaar wel voor elkaar te krijgen.

Ook zijn wij bezig om het plezier te vergroten om samen met de nevenactiviteitencommissie verschillende leuke dingen te organiseren binnen de jeugdopleiding. De startdag is hier een mooi voorbeeld van. Daarnaast willen we toernooitjes in de vakantie organiseren, afsluitingen van het najaar en natuurlijk het nostalgische sport en speldag.

Terug naar de bloktrainingen. De basis van het ontwikkelen waar wij vanuit gaan is het 2x trainen met goede oefenstof. Hiervoor hebben wij een site aangekocht waarbij de HJO de trainers van de onderbouw en bovenbouw trainingen stuur waardoor er gericht getraind kan worden op de gestelde doelen. Dit loopt naar mijn mening erg goed. Hierbij moet ik vooral een compliment maken naar de trainers van de elftallen die met enthousiasme training geven en ook erg meewerkend zijn geweest met deze veranderingen. Ook zie ik het niveau van de trainingen omhoog gaan in vergelijking met vorig najaar. Hier moeten we op blijven voortborduren.

Een valkuil kan zijn dat wanneer het technisch beleidsplan niet gevolgd wordt, het niveau omlaag gaat of dat ontwikkeling van spelers wordt verminderd. Dit kan komen door negatieve resultaten in wedstrijden of door een eigen koers te varen. Vasthouden aan het beleidsplan is dan ook het devies! Het effect daarvan is namelijk op de lange termijn pas te zien.

Verder zijn we aankomende periode bezig om de technische commissie uit te bouwen. Deze bestaat nu uit de HJO en voetbalzaken VV Hoonhorst. Hier hopen we op een korte termijn uit te komen. De technische commissie houdt zich bezig met de beschrijving, bewaking en sturing van voetbaltechnische zaken. Ook willen wij de overstap naar de overstap vanuit de jeugd naar de eerste elftallen van VV Hoonhorst en VV Wijthmen bevorderen. Hiervoor kijken wij nu nog naar de mogelijkheden, zoals het samenstellen van een onder 21/23 team een van de mogelijkheden is. Deze mooie ontwikkelingen geven ook weer motivatie richting het komend najaar en rest van het seizoen.

Al met al dus mooie ontwikkelingen waarmee ik overtuigd ben dat, met hetzelfde enthousiasme en drive van iedereen binnen de vereniging, ons doel wordt behaald.

Hoofd Jeugdopleidingen Voetbalcombinatie Hoonhorst-Wijthmen,

Sven Pazie