Weer niet in Zalk

6 november 2022 16:00

Na twee zeges op rij verloor het eerste elftal in en tegen Zalk. Tot diep in de tweede helft gloorde hoop op een stiekem puntje. Maar vijf minuten voor het einde van de officiƫle speeltijd gebeurde wat eraan zat te komen: de enige (en dus winnende) treffer van de middag was voor de thuisclub (1-0).

Dat was zeker niet onverdiend te noemen. Zalk was de bovenliggende partij op deze koude en winderige herfstmiddag, zeker als het op inzet en volharding aankwam. Niet iedereen bij Wijthmen kon meekomen in de voornamelijk fysieke strijd met veel persoonlijke duels.

De vooruitzichten spraken vooraf al niet in Wijthmens voordeel. De rood-witten begonnen met een weinig verheffende staat van dienst wat betreft uitwedstrijden in Zalk. Sinds mensenheugenis werd niet meer gewonnen in het schilderachtige dorp aan de IJssel. Het zou een te slap excuus zijn om daarbij naar het rottige kunstgras op de fraaie accommodatie te wijzen. Het was gewoon een gevalletje van: weer niet.

Wel mocht de lange blessurelijst in aanmerking worden genomen. Die was sinds vorige week ook nog eens aangevuld met Stan Noordman (handbreuk) en Jari Krul (lies). Maar ook Zalk zat bepaald niet ruim in de spelers. Helemaal niet, toen de ervaren aanvoerder Jeroen van den Bosch (39), de man bij wie de opbouw pleegt te beginnen bij de geelzwarten, nog in de eerste helft moest afhaken. Uitgerekend zijn vervanger Steven van de Weerd zorgde veel later in de wedstrijd voor de Zalker zegetreffer.

Kansen waren duur. Tenminste voor rust. Doelman Max Beernink moest een  keer redden ten koste van een hoekschop, waaruit een nieuwe kans ontstond, die over werd gewerkt. Dat was het wel zo’n beetje.

Na rust gooide Zalk er nog een schepje bovenop. Daaruit ontstonden een kans of vier, maar geen doelpunten. Daardoor mocht Wijthmen blijven hopen op een punt. Aanvallend wist het elftal van Marc Helderman geen vuist te maken. Slechts een afstandsschot van Jari Ebeling en een kans voor de inglijdende Max Streppel vielen te noteren. Das was te weinig. Het gedreven Zalk bleef intussen voor de overwinning. Max Beernink kon een lastig schot nog keren, maar te weinig naar de zijkant werken, waardoor Steven van de Weerd uit een moeilijke hoek tot de Zalker held kon uitgroeien.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille, Wouter Klei, Jesse Reins (Nick Holterman), Jeroen Webbing (Jari Krul), Max Spijkerman (Karl Pruim), Max Streppel, Jari Ebeling, Tom Diepman en Lukas de Wit (Erik Schonewille).

Volgende week komt CSV’28 op bezoek op Sportpark De Elshof (14.30 uur).

Klik hier voor de foto's van deze wedstrijd. De foto's zijn gemaakt door Gerard Hülsmann, waarvoor dank!