Nul-nul voor Wijthmen

27 november 2022 19:45

Twee trouwe supporters van het eerste elftal trokken hun opgeluchte conclusie nog langs de lijn: ‘Nul-nul voor Wijthmen’. De beide mannen hadden in één adem kunnen toevoegen, dat de uitslag tot stand kwam met dank aan hun gevierde doelman.

Want weer pakte Max Beernink een punt voor de rood-witten, met de eerste nul van het seizoen zelfs. De zoon van Sinterklaas, zojuist gearriveerd in het dorp, liet een aantal knappe reddingen noteren. De mooiste in de tweede helft, toen hij  voorkwam dat Mijardino Rojer, één van de balvaardige spelers aan HTC-zijde, scoorde. Die redding deed denken aan de actie van Spanje-doelman Iker Casillas versus Arjen Robben (WK-finale 2010).

Het weerzien met Elwin Matuankotta op Sportpark De Elshof leek in het voordeel van de huidige HTC-trainer te gaan uitpakken. Wijthmen kwam er nauwelijks aan te pas. De wedstrijd werd vanaf het allereerste moment voornamelijk op de helft van de thuisclub gespeeld. De dit seizoen wisselend presterende Holtenbroek Tuinders Combinatie, teruggekeerd uit de derde klasse, reeg de kansen aaneen. De Klei-broers, Mark Schonewille en Jeroen Webbink moesten alle zeilen bijzetten om enigszins overeind te blijven. En lukte dat niet dan was er altijd nog Max Beernink, die een inzet van Quinton Justiana tot zijn opluchting boven hem op de lat hoorde knallen.

Wijthmen overleefde, ondanks de kansenregen van de tegenstander, op soms wonderbaarlijke wijze. En, want zo gaat dat in voetbal, het gebrek aan productiviteit had HTC in de slotfase nog lelijk kunnen opbreken ook.

Joran_van_der_Vechte.png

Het ingevallen aanvalskoppel Erik Schonewille-Joran van der Vechte uit het tweede elftal zorgde plotseling voor nieuw elan. Tot twee keer toe werd de snelle Van der Vechte (foto) gelanceerd. In beide gevallen werd hij ternauwernood door de jonge reservedoelman Daan Heilhof van HTC gestuit.

Een Wijthmense zege was - met een kansenverhouding van pakweg 2 om 10 - wel een hele grote surprise geweest. De ploeg van Marc Helderman, die wekelijks moet improviseren, sprokkelde dus wel opnieuw een puntje in de strijd om lijfsbehoud in 4E.

Vanwege de invoering van een vijfde klasse is een versterkte degradatieregeling van kracht. Liefst zes van de twaalf ploegen zullen afdalen. Ondanks de vele blessures (de teller staat op acht) bleef de afstand tot het linker rijtje te overzien en werd zelfs teruggebracht tot vier punten. Wellicht zal de ziekenboeg in de winterstop leegstromen. Zo klopt Sander Nijmeijer na een zware armblessure alweer op de deur. Tot de winterstop volgen nog twee wedstrijden. De eerste is volgende week en opnieuw thuis (!) tegen Reaal Dronten.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei, Mark Schonewille, Wouter Klei, Nick Holterman (Wouter Meerkers), Jeroen Webbink, Max Spijkerman, Karl Pruim, Max Streppel, Lukas de Wit (Erik Schonewille) en Jari Ebeling (Joran van der Vechte).