Nieuwe tegenslag en hoopvolle rentree

12 februari 2023 15:15

De tegenslagen bleven zich aaneenrijgen voor het eerste elftal. Dit keer kon Alcides met 1-2 naar huis en de roodwitten kregen alweer voor de achtste keer in dit seizoen, en de derde keer op rij, een nederlaag te verwerken. En, om even bij de statistieken te blijven: voor de vierde keer werd met miniem verschil (één doelpunt dus) verloren.

En dat na een wedstrijd, waarin een telkens terugkomend probleem (de lange lijst met afwezige basisspelers) en een repeterend euvel (te weinig scorend vermogen) bij Wijthmen in stand bleven.

Trainer Marc Helderman had de opstelling van zijn ploeg door elkaar gehusseld voor de wedstrijd. En flink ook. Met name de verdediging zag er noodgedwongen anders uit. Sander Nijmeijer schoof een linie naar achteren om het centrum van de verdediging te vormen, samen met Stefan Klei. Jesse Reins maakte weer meters als rechtsback en deed dat naar behoren, Karl Pruim begon als linksback maar verhuisde al gauw terug naar het middenveld, toen Jari Krul - met een ogenschijnlijk zware enkelblessure - naar het ziekenhuis moest voor onderzoek.

2023-02-11_Wijthmen-Alcides_107.JPG

Bij 1-1 in de tweede helft leek Wijthmen voor het eerst in lange tijd op voorsprong te komen om de tegenstander op de pijnbank te kunnen leggen. Na een splijtende pass van Jari Ebeling, die weer wat van zijn oude brille etaleerde, verscheen Max Streppel na een goede loopactie in ideale scorings-positie. Eén op éen kwam de Meppeler doelman Niek Koning als winnaar uit de bus. Later in de wedstrijd vergat Lucas de Wit zijn voet tegen de bal te zetten en wist Tom Diepman niet tegen een voorzet aan te lopen. Niet scoren vergrootte, zoals vaker

dit seizoen, de druk op de verdediging. En dat bleek ook nu funest. Ondanks de reddingen van Max Beernink in het Wijthmen-doel en twee geweldige missers, van de Meppelers, die het meeste aanspraak op de overwinning maakten. De schoonheid van de Wijthmener treffer deed niets daaraan af. Stan Noordman stormde door de Meppeler verdediging om Max Streppel te bedienen. Diens schot plofte op de paal uit elkaar, maar de teruggesprongen bal werd door Jari Ebeling met zijn ‘verkeerde’ rechtervoet ineens in het doel geknald. Soms moet je, ook na een verloren wedstrijd, genieten van een hoogtepunt.

Wellicht het mooiste nieuws van de middag kwam deze zaterdagmiddag uit Westenholte. Daar vierden Nick van Gurp, clubtopscorer sinds jaar en dag, en linksback Thijs Hülsmann in stilte hun rentree na een zware c.q. enkelknieblessure in het tweede elftal. Beiden speelden een uurtje tegen WVF 4. Nick van Gurp nam in zijn eentje de Wijthmener productie voor zijn rekening: 2-2. Hoop doet leven.

De opstelling: Max Beernink, Jesse Reins, Stefan Klei, Sander Nijmeijer, Karl Pruim (Max Spijkerman), Jeroen Webbing, Jari Krul (Nick Holterman) Max Streppel, Stan Noordman, Lucas de Wit (Tom Diepman) en Jari Ebeling.

Na de voorjaarsvakantie wordt de competitie op 4 maart hervat met de uitwedstrijd bij VSW.

De foto’s van Wijthmen – Alcides zijn gemaakt door Gerard Hülsmann.