Nick’s eerste (en tweede)

9 april 2023 10:00

De stijgende lijn bij het eerste elftal werd tegen Kampen voortgezet. Vooral voor rust was het spel van een zeer acceptabel niveau. Er viel slechts één ding op het elftal van Marc Helderman aan te merken: het onderlinge niveauverschil kwam te weinig tot uiting in de score. Het bleef bij 4-1. Maar 5-0 of 6-0 had zeker niet misstaan.

De thuiswedstrijd tegen de hekkensluiter in 4E leek binnen een minuut of vijf beslist. Nick van Gurp zette de thuisclub op voorsprong en kon eindelijk weer eens juichen. De 1-0 was zijn eerste doelpunt van dit seizoen na zijn zware knieblessure. En een mooie ook. Wouter Klei stond aan de basis en via Joran van der Vechte en Jari Ebeling kwam Wijthmens nummer tien in scoringspositie. De kalmte voor het doel verried de oude klasse van een doelpuntenmaker.

Schermafbeelding_2023-04-09_102611.png

Wijthmen zat zo al snel op rozen. Met het mooievoorjaarsweer, het goede veld, de prima scheids en het aangename kijkspel hadden de mensen langs de kant het best naar hun zin. Net als Joran van der Vechte (foto) in het veld trouwens. De bedrijvige rechterspits stond voor het eerst in de basis en was een ware plaag voor de verdediging van Kampen. Zo was hij ook betrokken bij de 2-0. Zijn voorbereidend werk werd door Jari Ebeling (gaat hij of blijft hij bij Wijthmen?) op waarde geschat. Even later schoot een in het nauw gebrachte speler van Kampen in paniek tegen de paal van zijn eigen doel.

Gesterkt door de droomstart bleef Wijthmen doorgaan met het creëren van kansen. Nick van Gurp had de smaak te pakken gekregen en maakte zijn tweede uit een hoekschop van Sander Nijmeijer. En Wouter Klei was heel dichtbij, maar zag zijn inzet op miraculeuze wijze en de paal gekeerd. Sander Nijmeijer poeierde rakelings naast en Joran van der Vechte bezorgde de bal tot twee keer toe op een presenteerblaadje bij Lucas de Wit. Maar de zogeheten honderd- procentkansen waren helaas niet aan de centrumspits besteed.

In plaats van 4-0 en 5-0 werd het 3-1, een treffer die letterlijk en figuurlijk uit de lucht kwam vallen. Heel even maar leek de thuisclub zichzelf toch nog in de nesten te kunnen werken, maar Jari Ebeling herstelde de positieve balans door een vrije trap in de uiterste hoek te mikken. Nick van Gurp zag een hattrick op de lat uiteenspatten na een kopbal.

Desondanks overheerste een tevreden gevoel bij de roodwitten. Na een zwaar seizoen (ook tegen Kampen ontbrak een handjevol basisspelers) lijkt de ploeg op tijd in vorm om Marc Helderman op een passende manier uit te zwaaien. Nog vier wedstrijden te gaan voor de sympathieke trainer. Te beginnen volgende week als het goed presterende Wilsum op bezoek komt. Aanvang 14.30 uur.

De opstelling: Max Beernink, Jesse Reins, Jeroen Webbink, Mark Schonewille, Niek Holterman (Tom Diepman), Wouter Klei (Karl Pruim), Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Joran van der Vechte (Jari Krul), Lucas de Wit (René de Groes) en Jari Ebeling.

Klik hier om de foto's te bekijken. Deze zijn gemaakt door Gerard Hülsmann, waarvoor dank!