Onnodig (in drievoud)

31 maart 2019 15:00

Het eerste elftal deed zichzelf te kort. Bij DKB, nog in de race voor het kampioenschap, werd met 0-2 verloren. Maar dat was geheel onnodig. In drievoud zelfs.

Onnodig balverlies bij het uitverdedigen resulteerde in een hoekschop, die in tweede instantie tegen de arm van Sander Nijmeijer werd geschopt. De strafschop werd feilloos benut: 1-0.

De tweede treffer was helemaal een cadeautje. Bij één van de vele lange ballen van de thuisclub kwam Max Beernink, toch bezig aan een goed seizoen, onnodig ver uit het doel om louter lucht te raken: 2-0.

Maar zelfs toen was de dreigende nederlaag - gezien het spelbeeld - nog steeds afwendbaar en dus onnodig. De ploeg van Elvin Matuankotta, die Tom Diepman, Fekrit Akin en Rens van Gurp moest missen, bleef vechten voor en geloven in een beter resultaat.

Dat hing ook nog in de lucht. Want de wedstrijd op de prachtige nieuwe accommodatie in De Krim kon, zeker na rust, als volgt worden samengevat: Wijthmen voetbalde, DKB pakte de punten. Maar Wijthmen moest ook in de spiegel kijken. Het elftal mocht weliswaar de ene na de andere aanval  uitrollen, er werd voortdurend te lang gewacht met de eindpass of in de eindfase een verkeerde keuze gemaakt.

DKB kon daardoor relatief eenvoudig op de been blijven. Een kwartier voor tijd  had het tij nog kunnen worden gekeerd, maar Jari Krul mikte geheel vrij op de paal. Er was toen nog een kwartier te spelen.

Ondanks de nederlaag van de roodwitten in De Krim bleef de vierde plaats in 4D nog steeds in zicht. Die klassering zou voor het eerst in lange tijd een prijs kunnen opleveren in de vorm van deelname aan de nacompetitie (met promotie naar de derde klasse als inzet). Maar het bergpaadje is een muizengaatje geworden. Volgende week zal in elk geval uit bij concurrent Bruchterveld moeten worden gewonnen.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Stefan Klei, Mark Schonewille, Alex Bertelink, Wouter Klei, Ron Nijboer (Julian van Lohuizen), Sander Nijmeijer, Jari Krul, Nick van Gurp en Erik Schonewille (Kai Smits).