De punten tellen

17 april 2019 11:30

Zes punten in vier dagen. Na de 2-1 tegen Lemele van zaterdag won het eerste elftal op een mooie dinsdagavond, voorafgaande aan de kraker van Ajax in Turijn, met 2-0 van MVV'69. Goed was het niet, maar de punten telden.

Wijthmen deed zijn plicht tegen de laagvlieger en bereikte daarmee de vierde plaats. Voorlopig althans, want de concurrentie heeft één of meer wedstrijden minder gespeeld. Maar de druk op Bruchterveld en 's Heerenbroek, vooral zij, werd opgevoerd en dat was de bedoeling.

De degelijke Mark Schonewille ontbrak wegens werkzaamheden. Zijn plek in het hart van de verdediging werd op prima wijze overgenomen door Sander Nijmeijer. Samen met Stefan Klei naast hem en Wouter Klei in een controlerende rol voor de verdediging zorgde de aanvoerder voor een stevig blok, waardoor de povere tegenstander in elk geval geen noemenswaardige kansen kreeg. Alex Bertelink keerde terug in het team voor de geblesseerde Sven Poppe.

Opbouwend en aanvallend draaide het een stuk minder met het elftal van Elvin Matuankotta. Het had grote moeite om vaart in het spel te krijgen. Sommige spelers zaten bepaald niet in de wedstrijd en waren te snel geïrriteerd, hoe begrijpelijk ook. Voorin ontbrak het aan de nodige beweging. Tom Diepman had de wedstrijd kunnen openbreken, maar hij trof de lat.

Toch kwam de bevrijdende 1-0 nog voor rust. Erik Schonewille pikte weer eens een doelpuntje mee. Maar wie dacht dat Wijthmen aan het doelsaldo ging werken, kwam bedrogen uit. Hoewel? Erik Schonewille bekroonde een (letterlijk en figuurlijk) zeldzaam mooie aanval, maar werd tot verbijstering van de meeste aanwezigen op De Elshof op aanwijzing van de grensrechter teruggefloten wegens buitenspel.

De 2-0 kwam er toch. En ook die was van grote schoonheid. De allerminst fitte Nick van Gurp, die last had van beide knieën, op het laatst toch werd opgeroepen maar soms strompelende over het veld ging, joeg de bal van buiten het strafschopgebied in de kruising.

Daarmee was het verhaal van deze inhaalwedstrijd wel verteld. Het spektakelstuk tussen Juventus en Ajax op het grote scherm in de kantine deed de eigen wedstrijd voor de roodwitten snel vergeten.

Er zijn nu voor het eerste elftal nog drie finales te gaan in de strijd om de vierde plaats, die wellicht recht geeft op deelname aan de na-compettie. Zaterdag speelt Wijthmen in en tegen Wilsum.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Stefan Klei, Sander Nijmeijer, Alex Bertelink (Kai Smits), Wouter Klei, Nick van Gurp, Jari Krul, Tom Diepman (Nick Kortstee). Jari Krul, Ron Nijboer (Julian van Lohuizen), Erik Schonewille.

Enkele foto's te zien via het webalbum.

Ook Sportief Zwolle is een wedstrijdverslag met foto's zichtbaar door op deze link te klikken.