Hand in eigen boezem

21 april 2019 18:30

Het aantal grote kansen was nauwelijks op de vingers van twee handen te tellen. Toch vertrok het eerste elftal met lege handen huiswaarts. Wilsum won met 2-1.

Een tegenvaller van jewelste in de strijd om de vierde plaats. En een typisch gevalletje van hand in eigen boezem. Terwijl de middag nog wel zo goed was begonnen. Binnen zes minuten kwamen de in zwarte reservetenues gestoken mannen van Elvin Matuankotta op voorsprong. Een blunder van de Wilsum-doelman werd door Tom Diepman afgestraft: 0-1.

Op een keihard hobbelveld vol paardenbloemen moest Wijthmen voor rust tegen de wind inspelen. Dat was lastig, maar op een prachtige kopbal van Wilsum tegen de lat na was er weinig aan de hand. Wijthmen bracht zichzelf echter in de problemen. Doelman Max Beernink liet zich provoceren door de spits van de thuisclub, terwijl hij de bal al in handen had. Scheidsrechter Zwakenberg gaf geel aan de keeper maar geen penalty. Die kwam er In de blessuretijd van de eerste helft toch. Een duikpartij voor het doel werd door de scheidsrechter aangegrepen om de bal alsnog op de stip te leggen: 1-1.

Nog was er niets aan de hand, zelfs niet na de prachtige 2-1 van Wilsum, dat het vooral van zijn tomeloze inzet en opportunisme moest hebben. Want Wijthmen creëerde volop kansen. Op de vleugels lagen zeeën aan ruimten. Wijthmen mocht het zichzelf aanrekenen dat het de trekker niet overhaalde. Al verdiende Chiel ten Hove, de doelman van Wilsum, alle lof voor de wijze waarop hij de kopbal van Ron Nijboer uit zijn goal ranselde.

In het Wijthmen-kamp zag men de bui al hangen met Bruchterveld-uit nog vers in de herinnering. Ook toen werd kans op kans gemist. Elvin Matuankotta ging daarom al een kwartiertje voor tijd va banque spelen door Mark Schonewille te wisselen voor een extra spits, Fikret Akin. Ook de halffitte Nick van Gurp moest in de slotminuten nog van de bank komen. Het mocht niet baten.

Het betere nieuws van de middag kwam van de andere velden. Concurrenten Bruchterveld en Lemele verloren ook en 's Heerenbroek en Kampen speelden tegen elkaar gelijk.

Wilsum-Wijthmen was de laatste uitwedstrijd van het seizoen. Er resteren nog twee thuiswedstrijden. De eerstvolgende is pas op 11 mei, tegen SVV.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Stefan Klei, Mark Schonewille (Fikret Akin), Alex Bertelink, Wouter Klei, Jari Krul (Kai Smits), Sander Nijmeijer, Tom Diepman (Nick van Gurp), Ron Nijboer en Erik Schonewille.

De foto-reportage die van deze wedstrijd is gemaakt is te zien via deze link.