WINST OP SVV, WISSELS MAKEN HET VERSCHIL

12 mei 2019 19:30

Het verschil tussen het eerste elftal van nu en één of twee jaar geleden? Wijthmen 1 van toen zou de wedstrijd van zaterdag tegen SVV aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben verloren. Nu won het (3-1), zij het moeizaam, op karakter.

Twee wisselspelers maakten het verschil. De sterk invallende Tom Diepman (attente intikker en twee assists) en de van een blessure teruggekomen Fikret Akin (wonderschone kopgoal) kwamen van de bank en scoorden diep in de tweede helft. Nick van Gurp, nog steeds spelend met pijnlijke knieën, had na 66 minuten voor de gelijkmaker getekend. Dat was toch alweer zijn dertiende doelpunt van het seizoen.

Het laaggeklasseerde SVV was na rust op voorsprong gekomen. Dat was bepaald niet onverdiend te noemen. De mannen van Elwin Matuankotta waren al meerdere keren ontsnapt aan een tegentreffer, maar het moeizame, te trage spel van de thuisclub was vragen om moeilijkheden. Die kwamen er dan ook.

Sterker, het alleraardigste seizoen dreigde even als een nachtkaars uit te gaan. Maar Wijthmen beschikte, na de wissels van Matuankotta, toch nog over de veerkracht en het karakter om zich weer op te richten.  Ron Nijboer stuitte na aangeven van Diepman op de jonge, kleine maar uitstekende doelman van SVV, maar Nick van Gurp behield de kalmte, die een goede aanvaller karakteriseert.

Daarna gingen de in het zwart gestoken Wijthmeners op jacht naar de overwinning, die nodig was in de strijd om de vierde plaats. Dat lukte wonderwel. Mede dankzij een heldhaftige redding van Alex Bertelink, die zijn doelman hielp door een schot uit de doelmond te keren.

Daardoor bleef Wijthmen - voor het eerst in jaren - tot de laatste wedstrijddag strijden om een prijs, te weten deelname aan de nacompetitie. Na het 50-jarig jubileumfeest van volgend weekeinde speelt Wijthmen op 25 mei op het prachtige eigen veld de laatste wedstrijd van het seizoen tegen 's Heerenbroek, net als Bruchterveld en Lemele een overgebleven concurrent.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Mike Noordman, Stefan Klei, Mark Schonewille, Alex Bertelink, Wouter Klei, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Jari Krul (Tom Diepman), Ron Nijboer (Fekrit Akin), Erik Schonewille.

Foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn en te zien via het webalbum.