Lekkere zege

10 november 2019 15:00

Het eerste elftal mocht het zoet der overwinning weer eens proeven. Bij Noord Veluwse
Boys werd met 2-1 gewonnen.

De zege was verdiend te noemen. In het waterkoude Hattemerbroek kon Wijthmen zichzelf maar één ding echt kwalijk nemen. De ploeg vergat teveel kansen te verzilveren. En daarmee de wedstrijd al in de beginfase te beslissen en tegelijk het doelsaldo op te vijzelen. Noord Veluwe Boys werd te lang in de wedstrijd gehouden.

De roodwitten begonnen overdonderend, met een behoorlijk tempo en veel druk op de bal. Een regen aan kansen was het gevolg.

Nebi Öztürk had zichzelf bij wijze van spreken in het Guiness Book of Records kunnen
schieten met de snelste hattrick ooit. Drie keer verscheen hij in de eerste vijf minuten in
kansrijke positie voor het doel van NVB.

Dat ook de tegenstander regelmatig dreigend kon worden, was inherent aan de offensieve strijdwijze. En Elwin Matuankotta had als trainer weer moeten puzzelen om de opstelling op papier te krijgen. Nieuw op de blessurelijst was Stefan Klei met een botbreukje in de voet.
Zijn oudere broer en middenvelder Wouter verving hem als centrale verdediger. Op zijn
beurt ging Fikret Akin ook een linie naar achteren om het middenveld te completeren.

De aanpassingen pakten goed uit. Wijthmen grossierde in kansen. Maar pas na twintig
minuten werd de ban gebroken. De ijverige en goed spelende Jari Krul scoorde door een
rebound in te schieten.

Dat was onvoldoende om de thuisclub vlot op de knieën te krijgen. Dat had gevolgen. Tot verbijstering van Wijthmen werd na rust een overtreding op Max Beernink als overtreding van de doelman beoordeeld. Routinier Robin Fürchten wist wel raad met de strafschop: 1-1.

Opnieuw dreigde Wijthmen in het eigen sportieve mes te lopen. Maar een prachtige aanval voorkwam dat. De pass van Sander Nijmeijer op de diepgaande Erik Schonewille was subtiel, de voorzet naar Tom Diepman op maat. Via de kluts verdween de bal in het doel.

De invallende doelpuntenmaker had de wedstrijd in het slot kunnen gooien, toen hij op
snelheid doorbrak, maar de NVB-doelman bracht redding en daardoor bleef het spannend tot het einde. Jeroen Webbink mocht in de slotfase debuteren en was daarmee de tweede speler in korte tijd, die vanuit het tweede elftal aan de deur klopte bij de hoofdmacht. Mark Schonewille maakte zijn rentree na lang blessureleed. Emrah Centintas, opnieuw rots in de branding, kwam goed weg met geel en een vrije trap van Noord Veluwe Boys in blessuretijd schampte nog de lat. Aan de stand veranderde het allemaal niets meer: 1-2.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Wouter Klei, Emrah Cetintas, Sven Poppe,
Fikret Akin (Jeroen Webbink), Jari Krul, Sander Nijmeijer, Nebi Öztürk (Tom Diepman), Ömer
Öztürk (Mark Schonewille), Erik Schonewille.

De foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn.