De druiven waren zuur

17 november 2019 12:30

Twee tegentreffers in blessuretijd, (weer) twee zware blessures. De druiven waren zuur voor het eerste elftal.
Titelkandidaat 't Harde ontsnapte op Sportpark De Elshof: 2-3.

De lijst met afwezigen was vooraf al imposant; zowat een compleet elftal. Om verschillende redenen ontbraken Nick van Gurp, Alex Bertelink, Stefan Klei, Wouter Klei, Ömer Öztürk, Gijs Nijboer, Mike Noordman, Nick Kortstee en Kai Smits. Gedurende de wedstrijd kwamen Erik Schonewille (schouder) en Sander Nijmeijer (knie) daarbij. De aard van de kwetsuren deed het ergste vrezen voor hun inzetbaarheid tot de winterstop.

Desondanks stond de thuisclub, met Jeroen Webbink en Jeroen Meekers uit het tweede elftal op de backposities en oudgediende Raimond Hooiveld op de bank tot vijf minuten voor tijd, tegen alle logica in, op een comfortabel lijkende voorsprong van 2-0. Met een betrouwbare doelman in Max Beernink en degelijk verdedigen (zeker ook door de beide backs) leek Wijthmen verder op te krabbelen na de moeizame seizoensstart. Maar zaterdag ging het op de valreep mis.

Er was hard gewerkt om het veld te preparen voor de inhaalwedstrijd, waaraan Wijthmen met een opmerkelijk laag aantal voor- en tegendoelpunten (8 om 10) begon. Nu vielen wel veel doelpunten, hoewel de roodwitten meer dan gewoonlijk met de handrem erop speelden. De gehanteerde handbalvariant bleek effectief, tot de
slotfase althans. Het tamelijk pover en in een laag tempo spelende 't Harde wist - ondanksen een paar dozijn hoekschoppen en heel veel balbezit - niet echt veel gevaar te stichten.

Na de overtreding op Erik Schonewille volgde geen gele kaart, wel een doelpunt. De vrije trap belandde voor de voeten van Emrah Centintas, diens lage voorzet werd door Tom Diepman binnengetikt.

Daarna volgde een (zelfgekozen) spel van kat en muis. Het zwaar gehavende Wijthmen (met de in de competitie debuterende Stan Noordman) parkeerde de bus en die bleek van goede makelij. Max Beernink had het geluk dat een van richting veranderde vrije trap via de lat naast ging. Wijthmen profiteerde van de schotloosheid van de tegenstander met een perfect uitgevoerde uitval. Tom Diepman bediende Nebi Öztürk op maat en die mikte akelig precies raak.

Wie dacht dat de mannen van Elwin Matuankotta daarmee de overwinning binnen hadden, kwam bedrogen uit. Het enige slippertje van Max Beernink bracht 't Harde terug in de wedstrijd. En met de 2-2, die in de blessuretijd volgde na een ouderwetse scrimmage, had iedereen kunnen leven. Maar de gifbeker was nog niet leeg voor Wijthmen. Eerst werd een ideale kans op de niet meer verwachte 3-2 gemist. Na een prachtige actie van Jari Krul had Tom Diepman alsnog de winnende treffer op zijn schoen, maar hij schoot recht in de handen van de doelman. Zo wist 't Harde op miraculeuze wijze aan puntverlies te ontkomen. Sterker, in de allerlaatste aanval van de wedstrijd werd aan de andere kant de 2-3 ingekopt. De klok stond toen op 97 minuten.

Zoveel tegenslag bij de thuisclub vroeg na afloop om extra veerkracht. Daarom een opbeurend nieuwtje tot slot: het herstel van topscorer Nick van Gurp - na zijn ernstige ongeluk tijdens de zomervakantie in Spanje - verloopt langzaam maar zeer gestaag.

De opstelling: Max Beernink, Jeroen Webbink, Emrah Cetintas, Sven Poppe, Jeroen Meekers, Fikret Akin, Jari Krul, Sander Nijmeijer (Mark Schonewille), Tom Diepman, Erik Schonewille (Nebi Öztürk) en Stan Noordman(Raimond Hooiveld)

De foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn