Winst ondanks verlies

1 december 2019 16:45

De winst bij het eerste elftal zat zaterdag langs de lijn. Op de reservebank om precies te zijn. De blijdschap bij en om Nick van Gurp, voor het eerst dit seizoen bij de selectie na zijn zware ongeluk, overvleugelde de teleurstelling over de onnodige nederlaag (1-2) tegen VSW.

Ondanks de waslijst aan blessures werd in Wijthmen uitgekeken naar de derby. VSW verkeerde in crisissfeer na een veelbesproken trainerswissel en een belabberde novembermaand. De veronderstelling, dat de tegenstander als aangeschoten wild naar Sportpark De Elshof kwam, leek in de beginfase te kloppen. Jari Krul had na tien minuten voor 1-0 kunnen zorgen, maar speelde breed in plaats van zelf af te drukken. Een staaltje onbaatzuchtigheid, dat hij even later nog eens dunnetjes overdeed.

In plaats van 2-0 en een snelle knock-out, werd VSW in de gelegenheid gesteld te ontsnappen en zich in moeilijke tijden op te richten. En die kans lieten de blauwwitten zich niet ontnemen. Met 0-2 bij rust kwam Wijthmen er nog genadig vanaf. Het Wijthmense middenveld baadde in een zee van ruimte, die niet te belopen was. Het spel oogde daardoor als een slappe hap.

Trainer Elwin Matuankotta, die aan het einde van dit seizoen na vier jaar vertrekt bij Wijthmen, zette de boel in de rust om. Rechtsback Jeroen Webbink kwam op het middenveld te spelen en zorgde voor een betere balans.
Doelman Max Beernink hoefde nog slechts één keer handelend op te treden. Voor de rest was de wedstrijd - in defensief opzicht althans - onder controle.

Twintig minuten voor het einde was het dan zover. De terugkeer van Nick van Gurp 'op 10' moest de thuisclub over het dode punt heen helpen. Dat gedroomde scenario zat er echter niet in. Ondanks het overwicht in de tweede helft bleef VSW redelijk gemakkelijk overeind, omdat de Wijthmener aansluitingstreffer uitbleef.
Uiteindelijk viel die toch, in blessuretijd, maar toen was het te laat. Tom Diepman scoorde na een fraaie pass van Wouter Klei: 1-2.

De opstelling: Max Beernink, JeroenWebbink, Emrah Cetintas, Sven Poppe, Wouter Meekers, Wouter Klei, Jari Krul (Nick van Gurp), Fikret Akin (Mike Noordman), Tom Diepman, Ömar en Nebi Öztürk

De foto's van deze wedstrijd zijn gemaak door Caroline Eenkhoorn