Als een kaartenhuis, bizarre slotfase tegen Wilsum

24 oktober 2021 15:45

Het eerste elftal zakte op het einde tegen Wilsum als een kaartenhuis in elkaar. Vijf tegendoelpunten in een stief kwartiertien na een ogenschijnlijk veilige voorsprong. Met als gevolg een tennisuitslag, zoals op de website van de Stentor stond te lezen: 3-6. Het was tamelijk bizar wat zich op De Elshof afspeelde.

Een kwartier voor tijd leek het pleit beslecht in Wijthmens voordeel. Invaller Nick van Gurp zorgde uit een prachtige, zeldzaam vloeiende aanval voor de 3-1 en heel Wijthmen haalde opgelucht adem. De eerste overwinning van het seizoen leek binnen.

Hoewel, het voelde nog helemaal niet zo, want de cijfers gaven een vertekend beeld van de werkelijkheid. De rood-witten speelden de hele wedstrijd met een vreemde onrust in het lijf. De druk van de eerste overwinning zat erop, kennelijk. Maar datzelfde ‘euvel’ gold ook voor tegenstander Wilsum. De oranje-witten hadden er zichtbaar minder last van en voelden zelfs bij de 3-1 van Nick van Gurp, dat er alsnog een goed resultaat in zat. Zelfs de deze week 26 jaar geworden Wijthmen-doelman Max Beernink (foto), die talloze reddingen verrichte, kon de overwinning niet voor zijn ploeg over de eindstreep trekken.

Bij Wijthmen begon Nick van Gurp op de bank. De topscorer had niet kunnen trainen. Jari Ebeling was op vakantie, zijn snelheid werd node gemist.

Vanaf het begin liep het niet lekker bij de thuisclub. Eigenlijk kwam de ploeg van Marc Helderman, hoewel geholpen door het scoreverloop, geen moment echt in de wedstrijd. Directe tegenstanders werden op te grote afstand gedekt, ballen werden te snel ingeleverd en het lukte maar niet energie in de wedstrijd te leggen. Wilsum bepaalde grotendeels het spel. Maar Max Beernink, in de verdediging met name gesteund door Dylan Fidder, hield zijn ploeg heel lang op de been.

Niet dat Wijthmen geen kansen kreeg. Uit een stilstaande situatie kwam de ploeg zelfs op voorsprong. Een vrije trap van afstand werd schitterend door Dylan Fidder raak geschoten. De ban leek gebroken, het tijd gekeerd en toch was niemand verbaasd, en was het dus ook niet onverdiend, dat het op slag van rust 1-1 werd.

Ondanks de terugkeer van Nick van Gurp in de ploeg bleef Wijthmen na rust volharden in zijn onrustige en rommelige spel. Daarmee leek het onheil over zichzelf afgeroepen te worden. Maar eindelijk dit seizoen leek het mee te zitten. Max Spijkerman kreeg de bal pardoes voor zijn voeten en drukte af. En Nick van Gurp pikte zijn gebruikelijke doelpuntje mee.

Met kunst en vliegwerk was Wijthmen toen al in de tweede helft aan tegenstreffers ontsnapt. Maar Wilsum boog niet, zoals gehoopt. Ook met een verschil van twee doelpunten bleven de bezoekers met korte tijd op de klok geloven in een goed resultaat. Helemaal toen de aansluitingstreffer al snel viel. Waarna een akelig kwartiertje, wellicht het akeligste in sportief opzicht uit de geschiedenis van Wijthmen, begon.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schonewille, Dylan Fidder, Sven Poppe, Wouter Klei, Sander Nijmeijer, Jari Dunnink, Jari Krul (Max Bongers), Max Spijkerman (Jim Tijhaar), Dayon Benning (Nick van Gurp).

Hans Smit maakte een kleine fotoreportage voor Weblog Zwolle, klik hier voor deze foto's