Mooie bloemen in een niet al te fleurig boeket

21 november 2021 11:30

De derde overwinning op rij bracht het eerste elftal in het linker rijtje. Voor het eerst in deze competitie. Maar de 3-1 tegen ’s Heerenbroek was minder overtuigend dan de uitslag deed vermoeden.

Een stuk minder zelfs. ’s Heerenbroek was de bovenliggende partij gedurende een groot deel van de wedstrijd. Maar sprong erg onzorgvuldig met zijn kansen om.

De roodwitten deden dat beter. Althans in het eerste half uur. En beide keren werd de afronding verzorgd door Jari Ebeling.

Wijthmen-trainer Marc Helderman had de jonge Niek Holterman als linksback in het elftal opgenomen. Vaste keus Sven Poppe had in de voorbije week niet kunnen trainen, vandaar. Voor de rest was de basisploeg van de laatste weken onveranderd gebleven.

Na een minuut stilte vanwege het overlijden van Erik Kroes, de betreurde grensrechter van het tweede elftal, ontspon zich een uiterst sportieve, maar matige wedstrijd op het tamelijk stille Sportpark De Elshof, dat deze middag een beetje de sombere kant van de herfst ademde. De beide doelpunten waren zo bezien als twee mooie bloemen in een verder niet al te fleurig boeket.

Na een kwartier snelde Jari Ebeling als de echte recht-toe-recht-aan linkerspits, dus op zijn sterkst, naar het doel van de tegenstander, daartoe in de gelegenheid gesteld door een uitstekende pass van Sander Nijmeijer.

Het tweede doelpunt was zo mogelijk nog mooier na één van de weinige vloeiende aanvallen. Een prachtige pass van Jari Dunnink. Een prachtige voorzet van Nick van Gurp. Een prachtige goal van Jari Ebeling. Van die aanvallen waren er te weinig.

Want de thuisclub verzuimde door te gaan en het initiatief werd te gemakkelijk gegund aan ’s Heerenbroek, dat de bal wel rond liet gaan, een handvol kansen kreeg, gromde, maar niet beet.

Vlak na rust resulteerde dat in de 2-1, die al een hele tijd in de lucht hing. De bezoekers bleven ook aandringen. Maar geleidelijk werd een fase bereikt, die het best als hots-knots-begoniavoetbal mocht worden omschreven. Dat was eigenlijk in Wijthmens voordeel, ook omdat er meer ruimte ontstond.

De beslissing viel, toen de doelman van ’s Heerenbroek in zijn haast te roekeloos uit zijn doel kwam. Nick van Gurp (foto) reageerde alert door de bal van een afstandje in het verlaten doel te mikken. Tegelijk uitdragend mee te blijven tellen als doelpuntenmaker.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei (Stan Noordman), Mark Schonewille, Dylan Fidder, Niek Holterman (Sven Poppe), Wouter Klei (Jim Tijhaar), Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Jari Dunnink, Max Spijkerman, Jari Ebeling.