Catenaccio loont na rust op De Elshof

20 februari 2022 21:00

Het eerste elftal boekte de vijfde (!) zege op rij, onderbroken door een lange lockdown vanwege het coronavirus. Ondanks het gemis aan een handjevol basiskrachten. Tegen het bezoekende VHK werd met 2-1 gewonnen. Waarmee het belang van een brede selectie werd onderstreept. Met dank aan onder anderen Jeroen Webbink, Dyon Benning, Stan Noordman en Max Bongers.

Catenaccio (het Italiaanse woord voor goed en efficiënt verdedigen) loonde met name na rust op De Elshof. VHK, de nummer twee in 4D, wist pas te scoren, toen de wedstrijd in feite was beslist. Hoewel, een tikje overdreven, bijna tien minuten aan blessuretijd werd bijgetrokken.

Zoals gezegd, de rood-witten misten nogal wat sterkhouders. Dylan Fidder ontbrak vanwege een al langer opspelende enkelblessure, die verergerde in de (gewonnen) derby tegen VSW. Aanvoerder Sander Nijmeijer was het in de afsluitende training op donderdag in de kuit geschoten. En Nick van Gurp had twee weken niet kunnen trainen, hij begon op de bank. Daarbij kwam het snelle uitvallen van Jari Ebeling. Hij moest met een pijnlijke enkel voor onderzoek naar het ziekenhuis, nadat een tegenstander op het gewricht terecht was gekomen.

De snelle linkerspits en doelpuntenmaker had toen al wel voor de 1-0 gezorgd. Weggestuurd door Jari Dunnink, goed spelend op 10, omspeelde hij de doelman en bleef hij koel. Het was helaas zijn laatste actie van deze middag. Hij zal er waarschijnlijk langere tijd uit liggen. Wijthmen leek kort daarna op 2-0 te komen. Maar het doelpunt van Jari Dunnink werd op advies van de VHK-grensrechter tot ontsteltenis van de thuisclub afgekeurd wegens vermeend buitenspel.

De bezoekers uit Sint Jansklooster, getraind door de voormalige speler van FC Zwolle Edwin Duim, kregen en namen het initiatief. Maar ze wisten het optisch veldoverwicht nauwelijks uit de drukken in doelrijpe kansen. En was dat wel het geval, dan stond daar als vanouds Max Beernink, topkeeper in de vierde klasse.

Dat kon zaterdag niet van zijn collega aan de andere kant worden gezegd, want die werkte in de slotfase een hoekschop van Jari Dunnink in eigen doel. Daarmee kwam Wijthmen na een aantal gevaarlijke uitvallen en kansen (zo werd een kopbal van Marc Schonewille van de lijn gehaald) dan toch op 2-0. De tegentreffer in blessuretijd was uiteindelijk niet meer dan voor de statistiek.

Komend weekeinde wordt niet gevoetbald vanwege de voorjaarsvakantie. Hopelijk een mooie gelegenheid voor sommige spelers om te herstellen. Daarna volgt de uitwedstrijd tegen Dieze-West, de ongenaakbare koploper. Zou Wijthmen, inmiddels gedeeld derde op de ranglijst, de eerste club worden die de koploper averij bezorgd?

Met dank aan Gerard Hülsmann voor de mooie foto’s

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Stefan Klei, Marc Schonewille, Sven Poppe, Niek Holterman (Stan Noordman), Wouter Klei, Jari Dunnink, Jeroen Webbink (Nick van Gurp), Jari Krul (Max Bongers), Max Spijkerman, Jari Ebelink (Dyon Benning).

Klik hier om de foto's te bekijken.