In memoriam: Wim Meijerman had nooit haast

3 maart 2022 18:30

Op 25 februari jongstleden overleed Wim Meijerman in zijn woonplaats Heino op 75-jarige leeftijd. Hij kampte al geruime tijd met gezondheidsklachten. Onderstaande terugkijk op zijn voetballeven werd door Erik Bos namens het bestuur uitgesproken tijdens de crematie.

Meyerman_Wim.jpg
‘Gedurende tientallen jaren als speler, bestuurslid en later erelid van Voetbalvereniging Wijthmen leerden wij Wim Meijerman kennen als iemand zonder haast. Niet bij het komen en niet bij het weggaan. Hij functioneerde en vergaderde het liefst zonder druk op de ketel, wars als hij was van stress. Bestuursvergaderingen liepen vaak uit tot in de late uurtjes, omdat Wim van een goede discussie hield.

Wim Meijerman behoorde bij VV Wijthmen tot de leden van het allereerste uur. De club werd in 1969 opgericht in Café De Mol, het familiebedrijf van de Smeenks langs de Heinoseweg en destijds uitgebaat door de ouders van Wims vrouw Annie. Hoewel een rasechte Heinoër, besloot Wim vanaf het prille begin in het rood en wit te gaan voetballen. Samen met Dieks, Derk-Jan en toenmalig junior Henk -de voetballende broers van Annie- Hans Bendijk, Jan Groters en Freek Onderdijk maakte hij de overstap van VV Heino.

De eerste paar jaar speelde hij in het eerste elftal van de nieuwe vereniging, vaak als rechtsback, op het tot voetbalveld omgetoverde weiland achter De Mol. De koeienstal van zijn schoonvader fungeerde aanvankelijk als kleedkamer. Wim speelde in het team dat voor het eerste sportieve succes in de clubgeschiedenis zorgde, de winst van de KNVB-afdelingsbeker in 1972. De grote man in de finale tegen de reserves van IJVV was de vedette van de roodwitten, spits Jan Wesseldijk.

Na zijn actieve loopbaan werd Wim leider van het A-elftal met de jonge Robert Krul als trainer. Wim beschouwde dat als een prachtige periode. Daarnaast bleef hij van alles doen voor de club. Hij coördineerde de scheidsrechters en floot zelf wedstrijden, was er voor jeugd, dames en senioren. In zijn hoedanigheid van scheidsrechter wilde Wim nog wel eens al te nadrukkelijk boven elke vorm van partijdigheid verheven zijn. Althans, volgens de thuisclub. Volgens onszelf dus. De bezoekers vonden het uiteraard niet erg.

Zijn lange bestuurlijke periode begon in 1979. Jarenlang beheerde hij het seniorensecretariaat. Met een korte onderbreking bleef hij op zijn post tot 2004, al met al zo’n 25 jaar dus. En hij bleef daarna aan de club verbonden als scheidsrechter en supporter.  Tot slot als erelid natuurlijk; die eervolle benoeming was hem door de ledenvergadering van VV Wijthmen in 2007 toegekend en werd hem door de toenmalige voorzitter Douwe van de Werf uitgereikt.

Tijdens de viering van het gouden verenigingsjubileum op 29 april 2019 was Wim voor de allerlaatste keer met zijn clubgenoten in het Kulturhus De Elshof. Wim Meijerman en VV Wijthmen waren toen precies een halve eeuw trouw aan elkaar’’.

Bekerwinnaar_71-72.JPG

Het elftal, dat in 1972 de afdelingsbeker van de KNVB won met Wim Meijerman in het midden.
Staand van links naar rechts: Tonny Vosman, Hans Bendijk, Wim Meijerman, Wim Beltman, Derk-Jan Dijk, Henk Nijmeijer (trainer) en Gerrit Klink.
Zittend: Wim Dommerholt, Joop van Voorst, Roelof Borgmeijer, Jan Wesseldijk, Dieks Smeenk en Henk Fidder.