VHK – Max 0-0

22 mei 2022 21:00

Het eerste elftal pakte een punt bij VHK, de nummer 2 in 4D. Zwaarbevochten, maar toch ook welverdiend: 0-0. Grote man was Max Beernink, de geweldige keeper van de roodwitten.

Een keer of zeven kwam Max Beernink (foto) oog in oog te staan met een doorgebroken
speler van het in de tweede helft fanatiek op de aanval spelende VHK. Maar keer op keer
kwam de doelman als winnaar uit de strijd. Zelfs toen hij dan toch geslagen leek, wist hij de bal op onwaarschijnlijke wijze over de lat te tikken. Vorige week verloor Wijthmen een
puntje in de stadsderby tegen VSW door een sporadisch slippertje van Beernink. In Sint
Jansklooster poetste hij dat krasje van zijn blazoen.

Voor VHK, getraind door Edwin Duim (ex-PEC Zwolle), stond er nog wel wat op het spel, te weten promotie. Dus in de ongemeen spannende wedstrijd om de tweede plaats, ver achter kampioen Dieze West, moest gewonnen worden. Het aangeslagen Wijthmen, dat te vaak met miniem verschil verloor in deze competitie, leek een dankbare tegenstander.

Dat was een misrekening. De mannen van Mark Helderman toonden veerkracht. En hoe!
In de eerste helft was Wijthmen zelfs de betere ploeg. De roodwitten namen het initiatief, hadden het meeste balbezit. Maar Wijthmen de bal, VHK de kansen. Stuk voor stuk ingeleid door onnodig balverlies, een oude kwaal van de Wijthmenaren. Als dat euvel verholpen wordt, heeft de ploeg nog een hoop perspectief voor de toekomst. Want voetballend hoeft echt niet te worden ondergedaan voor bijvoorbeeld ’s Heerenbroek, CSV’28 of VHK, de drie ploegen, die de tweede plaats nu delen.

Al voor rust onderscheidde Max Beernink zich. In de tweede helft werd dat alleen maar
meer. VHK moest komen, realiseerde zich dat terdege en kwam ook. Vol energie, alle
schroom werd van zich afgeworpen en Wijthmen werd onder zware druk gezet. Maar de
geplaagde roodwitten hielden stand, vochten als leeuwen en kregen de ruimte om gevaarlijk te counteren. Jari Krul en Nick van Gurp hadden de kans om een prachtige aanval af te ronden, maar misten de ultieme scherpte om de wedstrijd ook nog eens in Wijthmens voordeel te beslissen. En een poeier van Dylan Fidder werd een prooi voor Aron Driesen in het doel van de thuisclub. Scheidsrechter Bernard Polman kreeg de handen vol aan de spannende wedstrijd, soms ging het tot het randje, maar over de grens ging het niet. Ook niet in de vijf minuten extra speeltijd. Maar met Max Beernink in deze vorm had de wedstrijd nog wel een kwartier langer kunnen duren. Die was deze zaterdagmiddag in Sint Jansklooster niet te passeren.

De opstelling: Max Beernink, Stefan Klei (Stan Noordman), Mark Schoonewille, Dylan Fidder, Sven Poppe, Jeroen Webbink, Jari Dunnink, Sander Nijmeijer, Jari Krul (Max Spijkerman), Jari Ebeling (Jim Tijhaar).

Komende zaterdag speelt het eerste de laatste thuiswedstrijd van deze competitie tegen
kampioen Dieze West, om half drie op Sportpark De Elshof.