Diepe buiging

13 november 2022 15:00

Verdedigend rammelde het aan alle kanten bij het eerste elftal, dat een diepe buiging maakte. Tegenstander CSV’28 kon zich uitleven op Sportpark De Elshof: 2-7. De wedstrijd leek verdacht veel op een veredelde training voor de jonge ploeg uit Stadshagen.

Het begon nog wel zo leuk voor de door blessures geplaagde thuisclub. Prachtige weersomstandigheden. Een veld, dat de vergelijking met dat in De Kuip (of een biljartlaken) kon weerstaan. Een vroeg openingsdoelpunt zorgde ook nog eens voor een vliegende start. Max Spijkerman (foto) mikte de bal op aangeven van Nick Holterman in de korte hoek: 1-0.

Het thuispubliek ging er in het heerlijke herfstzonnetje eens goed voor zitten (of staan). Maar lang duurde dat verwachtingsvolle gevoel niet. Het toch al zo gemakkelijk scorende CSV’28 werd geen strobreed in de weg gelegd. Wijthmen was - niet voor het eerst - veel te aardig voor de opponent (en wellicht ook voor zichzelf). Er was geen druk op de bal. De roodwitten stonden te ver van hun directe tegenstander of elkaar. Te vaak werd halfbakken ingegrepen. De frivool aanvallende tegenstanders profiteerden dankbaar van de geboden ruimte. Voor Max Beernink in het doel was er geen houden aan.

Het prijsschieten begon na twintig minuten, binnen de kortste keren stond het 1-6. De tweede helft  had schriftelijk kunnen worden afgedaan. Het werd een kwestie van de tijd zien vol te maken. Het elftal van Marc Helderman, die vanaf de voorbereiding het ene na het andere blessuregat moest zien te vullen, scoorde na rust nog één keer via Tom Diepman.

Voor een kampioenskandidaat gaf CSV’28 trouwens wel veel kansen weg. Maar die waren niet meer aan de roodwitten besteed. Zo kregen nogmaals Tom Diepman (twee keer), Max Streppel (paal) en Jari Ebeling reuzemogelijkheden om de score een minder pijnlijk aanzien te geven, maar misten zij. CSV, dat het verder wel goed vond, bepaalde de eindstand uiteindelijk op 2-7.

Joran van der Vechte keerde na een jarenlange afwezigheid in de slotminuten terug bij het eerste elftal.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen Wilsum op het programma.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Max Streppel, Stefan Klei, Mark Schonewille, Wouter Klei, Nick Holterman, Karl Pruim (Wouter Meekers), Max Spijkerman (Lucas de Wit), Jeroen Webbink, Tom Diepman en Jari Ebeling.