Amateurvoetbal in optima forma

16 april 2023 10:15

Bij welke club wordt een stap dichterbij de (versterkte) degradatie uit 4E gevierd met een spetterend feest na afloop? In Wijthmen dus.

Hoewel de nieuw te vormen vijfde klasse met het gelijkspel tegen Wilsum  (2-2) bijna onafwendbaar is, werd de derde helft als vanouds gewonnen en ging, met veel aangewakkerde energie door een  volkszanger, het dak van de kantine er bijkans af. Zelfs tegenstanders bleven hangen en feestten mee. Amateurvoetbal in optima forma: fanatieke strijd om te winnen en gebroederlijke gezelligheid na afloop.

De oudere dorpsgenoten, die deze middag door het eerste elftal waren uitgenodigd bij de thuiswedstrijd tegen de runner up uit Wilsum, beleefden een kostelijke middag. Ze werden niet alleen gastvrij getrakteerd op koffie, bal gehakt, een wijntje en een knetterende show, ze zagen de roodwitten ook nog een gelijkspel uit het vuur slepen. Het ene punt werd op basis van het laatste restje wilskracht behaald, want het leek op het koude Sportpark De Elshof eerder 1-3 te zullen worden dan 2-2. Maar soms, of heel soms lijkt het wel in het geval van Wijthmen, zit het mee. Dat was nu dus zo.

Net als vorige week tegen Kampen leek het elftal van de ontbrekende trainer Marc Helderman (vrijgezellenfeest) uit de startblokken te schieten. Na een mooie aanval in de derde minuut (pass op maat van Sander Nijmeijer, scherpe voorzet van de opnieuw gevaarlijke Joran van der Vecht) kwam de bal na tussenkomst van de Wilsum-doelman met de prachtige naam Teko Malanda voor de voeten van Lucas de Wit. Van korte afstand schoot de centrumspits naast.

De eerste helft bood verder weinig echte kansen. Er ontspon zich een gelijk opgaande wedstrijd in een behoorlijk hoog tempo met veel fysieke duels, maar ook veel fouten. Met de geblesseerde Dylan Fidder als gelegenheidscoach kwam Wijthmen na rust toch op voorsprong door goed doorzetten van Stan Noordman, die met een gelukje een niet te missen kans bood aan Lucas de Wit op de 1-0 (hoewel een speler van RKC later op de dag het nog wel presteerde een net zo’n grote  kans te missen).

Maar geleidelijk nam Wilsum, onder aanvoering van zijn beste speler Rienk van der Wetering, het heft in handen. De druk op het doel van Max Beernink werd groot en de thuisclub was steeds meer aangewezen op veel verdedigende arbeid met af en toe een uitval. Bij één zo’n counter claimde de ploeg een vrije trap op een gevaarlijke plek, omdat de geroutineerde Teko Malanda een terugspeelbal in handen pakte. De scheidsrechter zag het anders en een paar seconden later lag de bal aan de andere kant in het doel. En toen even later een kopbal uit een hoekschop in het doel van Max Beernink vloog (1-2), leek het verzet van de roodwitten gebroken. Die gaven echter toch nog blijk van onverzettelijkheid. Bij een onoverzichtelijke situatie voor het doel van Wilsum belandde de bal voor de voeten van Wouter Klei, die niet aarzelde en zijn eerste doelpunt van het seizoen aantekende: 2-2. Als een soort van eerbetoon aan de oudere dorpsgenoten langs de lijn en het startschot voor groot feest in de kantine.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen HTC op het programma. Bij winst op de ploeg van Elvin Matuankotta wordt stuivertje gewisseld op de ranglijst. Toch nog iets om voor te knokken.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Jeroen Webbink, Mark Schonewille (Jesse Reins), Niek Holterman, Wouter Klei, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Joran van der Vechte (Tom Diepman), Lucas de Wit (Jari Krul) en Jari Ebeling.

De foto's bij dit verslag zijn gemaakt door Jan Schrijver en zijn hier te vinden.