Prachtgoal beslist eenzijdige derby

24 september 2023 20:15

Een prachtige volley van Nick van Gurp besliste de alles bij elkaar toch tegenvallende want eenzijdige derby tegen VSW: 1-0. Ondanks de kleine uitslag was de zege dik verdiend.

Het eerste elftal speelde door een domme actie bijna de hele tweede helft met tien man, maar kende desondanks weinig problemen. Achteraf overheerste het goede gevoel van de overwinning in de openingswedstrijd.

Joran van der Vechte werd kort na rust uit het veld gestuurd wegens een “gewelddadige handeling (buiten een duel om de bal)”, zoals in codetaal op het wedstrijdformulier werd omschreven. In gewoon Nederlands: natrappen.

Met twee voormalige spelers van VSW in de basis (William van Oene en Maikel Frijlink) begon het eerste elftal aan de competitie in de vijfde klasse C. Wijthmen-VSW was een fijn affiche om te beginnen voor de thuisclub, want de tegenstander uit Windesheim moet het in dit seizoen met een uitgedunde selectie zien te klaren. Op zich was het al een behoorlijke prestatie op zich, en getuigde het van moed, om als ploeg door te zetten.

De roodwitten, onder leiding van de nieuwe trainer Sander Zuidema, speelden een aantal moeizame oefenwedstrijden in de voorbereiding. De overschakeling naar een nieuw systeem ging met veel tegendoelpunten gepaard (weliswaar tegen vaak hoger spelende tegenstanders). Of het nieuwe systeem wordt aangemerkt als 3-5-2 of 5-3-2 was tegen het zwakke VSW niet relevant vanwege het grote veldoverwicht.

Ook zonder vaste krachten Stan Noordman (geblesseerd), Wouter Klei (geschorst) en Jeroen Webbink (vakantie) werd de tegenstander vanaf het begin op eigen helft vastgezet. Doelman Max Beernink had bijna geen bal te doen, maar pakte wel dat ene gevaarlijke schot op doel.  Een kwaliteit van een topkeeper op dit niveau.

Zijn collega aan de andere kant, Youri Dekker, die bleef ondanks de leegloop, had het aanmerkelijk drukker. Hij zou uitgroeien tot uitblinker aan VSW-zijder, maar was kansloos toen Nick van Gurp, topscorer sinds jaar en dag, na een kwartiertje uithaalde.

Wijthmen was voortdurend in balbezit, en Lucas de Wit trof de lat, maar vergat de wedstrijd in het slot te gooien. VSW kwam handen en voeten te kort om staande te blijven en ging zover als de te lankmoedige scheidsrechter toestond. En bijna onvermijdelijk in voetbal: zoals elke ploeg in de verdrukking kreeg ook VSW één grote kans. Collin Zorg kreeg de vrijheid van de opgerukte Wijthmen-verdediging, maar mikte tot opluchting van de geschrokken thuisploeg via de vingertoppen van Max Beernink op de paal.

Na rust kwam Joran van der Vechte in de ploeg. De explosieve, maar licht ontvlambare rechtsbuiten bracht meteen nieuwe dynamiek vanaf de rechterkant. Helaas bleef zijn optreden tot een handjevol minuten beperkt. De invaller verloor zijn hoofd, niet voor het eerst. Over de rode kaart bestond geen discussie. Berouw kwam na de zonde maar de schuldbewuste speler deed niet alleen zichzelf te kort, maar vooral zijn strijdmakkers.

Met een man minder kwam Wijthmen niet echt in de problemen. En kansen bleven er komen. Een schot van William van Oene sprong van de binnenkant van de ene paal naar de binnenkant van de andere paal terug in het veld.

Met Nebi Öztürk kwam extra creativiteit in het veld, maar zijn schot werd door Dekker uit zijn doel geranseld. Zo bleef VSW in leven. Op de laatste benen werd zelf iets van een slotoffensiefje afgedwongen. Maar de eerste drie punten bleven in Wijthmen.

De opstelling: Max Beernink, Maikel Frijlink,  Marc Schonewille, Niek Holterman, Thijs Hülsmann, Jari Krul, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Tom Diepman (Jeroen van der Vechte), Wiilliam van Oene (Karl Pruim), Lucas de Wit (Nebi Öztürk).

Op de Zwolse website www.1zwolle.nl zijn foto’s van Hans Smit te vinden.

Volgende week speelt Wijthmen opnieuw een derby, om 14.30 uur bij HTC.

Bron: Foto: Hans Smit - Zwolle in beeld