Te veel gemiste kansen

1 oktober 2023 11:45

HTC-Wijthmen eindige in 3-2, maar voor hetzelfde geld was het behoorlijk enerverende duel in 5-5 geƫindigd. Met die uitslag had een neutrale toeschouwer ook kunnen leven.

Het eerste elftal liet tenminste één punt liggen op Sportpark De Pelikaan. De roodwitten vergaten zichzelf met name in de slotfase tegen het moegestreden HTC te belonen. Een handjevol opgelegde kansen werd onbenut gelaten. Niet iedere aanvaller is een genadeloze doelpuntenmaker, zo bleek maar weer eens.

Zonder Jeroen Webbink (vakantie), Joran van der Vechte (geschorst) en Stan Noordman (aan de beterende hand) ontspon zich een doelpuntrijke wedstrijd op de nieuwe kunstgrasmat. Voor het eerst bij Wijthmen stond Nebi Öztürk in de basis. Zijn aanwezigheid in de buurt van Nick van Gurp en de goed spelende William van Oene zorgde voor een boost in aanvallend opzicht. Dat was af te zien aan het aantal gecreëerde mogelijkheden.

Wijthmen had al enkele kansen laten liggen, toen HTC vanaf de strafschop aan de leiding kwam. Max Beernink, de regelmatig op de proef gestelde doelman van Wijthmen had ook nog één keer de hulp nodig van Maikel Frijlink.

Op slag van rust volgde de Wijthmense gelijkmaker. Sander Nijmeijer poeierde een vrije trap op de vuisten van Kevin Ester. Ook de keihard ingeschoten rebound van Nebi Öztürk was een prooi voor de HTC-doelman. De bal werd echter opnieuw door Nebi opgepikt en zijn als voorzet bedoelde inzet (?) plofte in de verre hoek: 1-1. Na rust kwam het elftal van Sander Zuidema al snel op 1-2. Een mooie aanval via Nebi en Williem van Oene werd door Thijs Hülsmann op de juiste waarde geschat.

Daarna volgde een fase, waarin de thuisclub in volle omvang ten aanval trok. De sterk verjongde ploeg van Elvin Matuankotta (oud-trainer van Wijthmen) zette flinke druk op de bezoekers, die er een flinke tijd niet in slaagden de gelederen gesloten te houden. Daardoor ontstond veel ruimte op het middenveld en kwam onder anderen Sander Nijmeijer als punt naar achteren te “zwemmen”’.  Behendige HTC-spelers, zoals Chesro Weynschenk, kwamen in golven opzetten en Max Beernink moest zijn ploeg weer eens in de benen houden.

Een ongelukkig minuutje van de verder goed leidende scheidsrechter hielp een handje bij de 2-2 van HTC. De leidsman  verzuimde een vrije trap toe te kennen aan Niek Holterman en gaf het voordeel van de twijfel bij een buitenspelsituatie aan de aanvallende ploeg. Een onoplettendheidje in de verdediging en een goede voorzet veroorzaakte een scrimmage voor de goal van Max Beernink, die nog even als winnaar uit de strijd leek te komen, maar de bal niet vastkreeg. En in plaats van 2-3 (kans Van Oene) werd het ook nog 3-2.

Daarna herpakte Wijthmen zich toch nog weer. En bleek HTC in verdedigend opzicht kwetsbaar. De ene na de andere kans volgde in de hectische slotfase. Nebi, kennelijk te moegestreden na ruim een uur, miste een open kopkans, Tom Diepman schrok van een goede schietkans en produceerde een rollertje in plaats van de 3-3 en twee kopballen van een andere invaller, Lucas de Wit, braken geen potten.

Daardoor kwam HTC op het volle pond van zes punten uit twee wedstrijden. Wijthmen zal volgende week in de thuiswedstrijd tegen Mariënheem voor de winst moeten gaan om bij de kopgroep in 5C aan te haken. Aanvang 14.30 op Sportpark de Elshof.

De opstelling: Max Beernink, Maikel Frijlink, Wouter Klei, MarK Schonewille, Niek Holterman, Jari Krul (Tom Diepman), Sander Nijmeijer, Nick van Gurop, Thijs Hülsmann (Mark Zuidberg), William van Oene en Nebi Öztürk.

Op de site www.1zwolle.nl staat een fotoreportage van Hans Smit.