Twee verloren punten

8 oktober 2023 23:15

Het eerste elftal liet twee kostbare punten liggen tegen Mariënheem: 1-1. En zag de koplopers in 5C uit zicht verdwijnen. Het resultaat voelde ook daarom niet als een winstpunt, maar als twee verloren punten..

Een overwinning was uiteraard prettig geweest, maar ook onverdiend. De uitslag was terecht, want beide ploegen speelden een slechte wedstrijd op Sportpark De Elshof. Al hadden de bezoekers, dit seizoen voor het eerst spelend op de zaterdag, voor rust maar zo op 0-2 kunnen staan.
Wijthmen, voor de gelegenheid in het zwart gestoken, begon zonder Jeroen Webbink (vakantie) en Joran van der Vechte (geschorst).

Wel van de partij was Stan Noordman. Hij speelde, amper hersteld van een enkelblessure, als rechtspoot op de voor hem onnatuurlijke positie van de linker van drie centrale verdedigers.

De thuisclub kwam vanaf het begin niet echt aan voetballen toe, alle goede bedoelingen ten spijt. Veel elementaire dingen gingen fout. Met name voor rust. Het was een klein wonder, dat Mariënheem toen niet tot scoren kwam.

Wijthmen wist de bal niet in de ploeg te houden, de opbouw vanuit achteruit verliep onzeker en de ruimten tussen verdediging en aanval werden zo groot dat ze niet waren te belopen. De tegenstander kon te gemakkelijk door de linies sluipen, maar wist zich geen raad met de geboden mogelijkheden. Max Beernink moest gestrekt naar de hoek om een achterstand te voorkomen.

Pas op slag van rust kwamen de eerste kansen voor de thuisclub. Tegen de verhouding in kwam Wijthmen op voorsprong. Na een aanval over links kwam de bal via Niek Holterman bij William Oene, die de bal in de rechterhoek prikte. Zijn eerste competitietreffer voor Wijthmen.

Met Nebi Öztürk in de ploeg kwam Wijthmen na rust wat beter in het spel, al moest dat ook weer niet worden overdreven. Maar In elk geval was er meer controle. De verlossende 2-0 wilde echter niet vallen. Mariënheem bleef zodoende in de wedstrijd. Dom balverlies leidde uiteindelijk tot de 1-1. En het kon nog erger. De bal rolde zo ongeveer over de hele breedte van het doel over de lat boven Max Beernink. Maar de desillusie van een nederlaag bleef de ploeg van Sander Zuidema bespaard.

Volgende week staat de thuiswedstrijd in Sibculo tegen SVV’56 op het programma. De wedstrijd tegen de huidige hekkensluiter moet eigenlijk gewonnen moet worden, wil Wijthmen een rol van betekenis gaan spelen deze competitie.

Was de wedstrijd niet mooi, de foto’s bij het wedstrijdverslag zijn dat wel. Ze zijn gemaakt door oud-speler Robin Schoemaker, ooit één van de snellere rechterspitsen uit het amateurvoetbal en bekend van zijn ‘kappende’ schijnbewegingen. Hij zal dit seizoen tenminste voor een aantal wedstrijden in de voetsporen treden van Gerard Hülsmann, die jarenlang de fotoreportages verzorgde.

Klik hier om de foto's te bekijken.

Opstelling: Max Beernink, Tom Diepman, Wouter Klei, Mark Schonewille, Stan Noordman, Niek Holterman, Mikeal Frijlink, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Mark Zuidberg (Nebi Öztürk) en William van Oene.