Noodzakelijke overwinning

15 oktober 2023 18:30

Op de verjaardag van de aanvoerder (Sander Nijmeijer werd 33 jaar) deed het eerste elftal deed wat het moest doen: winnen bij de hekkensluiter in 5D, SVV’56: 1-4. Maar heel gemakkelijk ging dat niet.

Op de uitslag viel niets af te dingen, uiteindelijk. Op het vertoonde spel wel. Opnieuw werden kansen weggegeven als strooigoed met Sinterklaas. Het nieuwe spelsysteem (3-5-2) met (te) hoogstaande wing backs bleek opnieuw (nog) geen garantie voor succes. Daardoor ontstonden te grote ruimtes en  kon de tegenstander bijna ongehinderd oversteken. Maar gelukkig hadden we Max (Beernink).

De ploeg van Sander Zuidema begon goed en veelbelovend. Niek Holterman (zie foto) werd op de linkerflank weggestuurd. Zijn voorzet was strak en op maat en de kopbal van Mark Zuidberg ging akelig precies in de kruising.

Maar de mooie aanval kreeg geen vervolg. Er was te weinig diepgang en een gebrek aan (handelings)snelheid om de thuisclub in de problemen te brengen. De 0-2 van Lucas de Wit kwam eigenlijk uit het niets. Wijthmen leek op rozen te zitten, maar te snel volgde de aansluitingstreffer uit een strafschop.

Te vaak brachten de spelers van Wijthmen elkaar zelf  in de problemen of werd de verkeerde tegenstander gedekt. Daardoor bleef SVV in de wedstrijd en was het af en toe billenknijpen bij uitvallen.

Trainer Zuidema had Nebi Öztürk op de bank gehouden, maar in de tweede helft mocht de man in vorm opdraven. Samen met de eveneens ingevallen Jeroen Webbink zorgde dat voor meer power en energie in de ploeg. Niek Holterman kreeg de geest en rommelde door de Sibculose verdediging. De afronding was prima: 1-3.

Even leek de wedstrijd gestaakt te moeten worden door een blessure van scheidsrechter Steven Vos, maar na een uitgebreide blessurebehandeling en de knie in het verband kon de wedstrijd toch worden uitgespeeld. Nebi Oztürk maakte een einde aan alle onzekerheid.

Door de “verplichte” overwinning kon Wijthmen op de ranglijst naar boven blijven kijken. Volgende week is Wijthmen vrij, op 28 oktober staat de thuiswedstrijd tegen Kampen op het programma. Ook een wedstrijd, die gewonnen moet worden om bovenin mee te gaan draaien.

De opstelling: Max Beernink, Maikel Frijlink, Wouter Klei, Mark Schonewille, Stan Noordman, Niek Holterman, Jari Krul (Jeroen Webbink), Nick van Gurp, Sander Nijmeijer,  Lucas de Wit (Nebi Öztürk) en Mark Zuidberg (Tom Diepman).