Het dak eraf na zege op Kampen

29 oktober 2023 11:15

Het eerste elftal won met 5-2 van laagvlieger Kampen. Op het goed bespeelbare veld (ondanks de vele regen van afgelopen week) werd al aan een feestje gebouwd. Maar pas na afloop ging het dak er helemaal af. De versterkte bardienst, van alle kanten sprongen hulptroepen bij, moest vol aan de bak in de uitpuilende kantine.

Ook de voetballers buiten hadden werk aan de winkel. Want binnen een minuut kwamen de bezoekers op voorsprong. Voor Paco Platenkamp was het schrikken. De jonge assistent-trainer moest Sander Zuidema (op vakantie) als technisch eindverantwoordelijke op de bank vervangen. Hij had een nagenoeg fitte spelersgroep tot zijn beschikking. Zo was Joran van der Vechte terug in de basis na een schorsing en begon de herstelde William van Oene uit voorzichtigheid nog op de bank. Vaste waarde Mark Schonewille kon rust worden gegund. En Sander Nijmeijer mocht voortijdig naar de kant om zijn gevoelige bilspier te ontlasten. Met twee assists en een benutte strafschop had de aanvoerder een flink aandeel in de winst.

De doelpunten vielen deze zaterdag als rijpe appelen op Sportpark De Elshof. Een waterig zonnetje verdreef de regenbuien en de laatkomers kregen ongelijk. Nick van Gurp hielp Paco Platenkamp van zijn schrik af na een mooi voorbereidend werd van Nebi Özttürk (zie filmpje).

De aanvaller liet opnieuw zien in goede vorm te verkeren en ging voorop in de strijd. Eigenlijk wilde de vrolijke Kampenaar te graag tegen zijn stadgenoten. Zo pakte hij een snelle gele kaart en miste hij een open kans door de bal over de ballenvanger op de parkeerplaats te knallen. De wedstrijd was toen overigens al lang en breed beslist na doelpunten van nog eens Nick van Gurp, Sander Nijmeijer en Stan Noordman.

Kampen had tussendoor nog even wat terug gedaan en bijvoorbeeld Niek Holterman had het als linksback behoorlijk lastig met zijn directe tegenstander. Maar echt  in de problemen kwamen de rood-witten, met Jeroen Webbink in een dubbelrol als “stofzuiger” en aanjager van achteruit, niet meer. De ingevallen Mark Schonewille gooide de wedstrijd helemaal in het slot met een rake kopbal: 5-2. Dat was het ideale startsein voor een knallend feest onder aanvoering van de populaire volkszanger Jordy van Vilsteren. Gezien de grote belangstelling en uitbundige sfeer vroeg “Super Saturday”om een herhaling.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Wouter Klei, Jeroen Webbink, Niek Holterman, Jari Krul (Mark Schonewille), Nick van Gurp, Sander Nijmeijer (Karl Pruim), Joran van der Vechte (Maikel Frijlink), Lucas de Wit (William van Oene), Nebi Öztürk.

De foto’s en het filmpje zijn van Robin Schoemaker.