Op het nippertje een punt

5 november 2023 12:45

Het eerste elftal pakte een zwaarbevochten punt bij Sportlust in Vroomshoop. Op het nippertje, dat wel. Invaller Mark Zuidberg (foto) maakte de 1-1 in blessuretijd.

Een sportieve tegenvaller bij het begin: Nebi Öztürk ontbrak, zij het om een feestelijke reden. Hij had een bruiloft, maar werd node gemist door het elftal van Sander Zuidema. Met name zijn balvastheid, voetbalslimheid en dreiging voor de goal.

Vanaf het begin waren de rood-witten veel in balbezit, maar ontbrak het aan explosiviteit en diepgang. Wijthmen had de bal, Sportlust kreeg de kansen. De thuisclub stuitte na snelle uitvallen nog een aantal keren op Max Beernink, maar een afstandsschot na een half uur was ook de Wijthmen-doelman te machtig.

De tweede helft was meteen een stuk aantrekkelijker. Wijthmen probeerde, zo goed en zo kwaad als het ging, vol op het orgel te gaan en nam de risico’s achterin voor lief. Met Joran van der Vechte en Tom Diepman op de vleugels kwam ook meer diepte in het spel en uiteindelink loon naar werken.

De gelijkmaker viel vlak voor tijd na een aanval uit het boekje. Er waren drie invallers bij betrokken. De goed ingevallen Jari Krul stond aan de basis, de voorzet van de weggestuurde Tom Diepman was perfect aangesneden en de kopbal van de boomlange Zuidberg was zoals het hoort: tegendraads, dus onhoudbaar voor de doelman. De gevierde held van de middag had zelfs de 1-2 nog op de schoen, maar mikte in de dying seconds langs de verkeerde kant van de paal.

Dat was helemaal wat geweest, want de nederlaag had nog onafwendbaar geleken, toen de levensgevaarlijke spits van de thuisclub weer eens doorbrak. Deze snelle Dennis Jozic was de uitstormende Max Beernink al voorbij en kon de bal in het lege doel schuiven. Maar hij hield Wijthmen in leven door op de paal te mikken.

Een dure misser, want Wijthmen behield het gevoel, dat er wat te halen was. De ruimtes op het veld werden steeds groter en een aantal tegenstanders liep op de wenkbrauwen. De spanning nam toe en tot twee keer toe werd een Wijthmens doelpunt afgekeurd. Bij de eerste leek het erop, dat de keeper de bal nog niet vast had. Maar de goed leidende scheidsrechter verdiende het voordeel van de twijfel. Wijthmen verwerkte de tegenslag en bleef jagen op een beter resultaat. Tenslotte riep Mark Zuidberg zichzelf uit tot Wijthmens “man van de wedstrijd”.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Mark Schoonewille, Wouter Klei (Tom Diepman), Niek Holterman (Mark Zuidberg), Maikel Frijling (Jari Krul), Jeroen Webbink, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, William van Oene, Lukas de Wit (Joran van der Vechte).