Opnieuw net niet

12 november 2023 15:15

Het eerste elftal verloor de belangrijke thuiswedstrijd tegen Noord Veluwe Boys: 0-2.

Na bijna elk puntenverlies tot dusverre in deze competitie bleef Wijthmen met het gevoel zitten, dat er meer te halen was geweest. Na het duel tegen Noord Veluwe Boys was dat niet anders. Dus luidde de voorlopige (en onbevredigende) conclusie voor de roodwitten in 5C: te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Te vaak was het net niet.

Er stond meer op het spel dan prestige tegen NVB. Trainer Sander Zuidema stond tegenover zijn oude club, toch vaak een dingetje. Maar het ging er vooral om wie in de slipstream wist te blijven van koploper HTC.

Ondanks de overvloedige regenval van de laatste tijd was het veld goed bespeelbaar, zij het een tikje glad hier en daar. De mooie regenboog aan de hemel kon beide ploegen niet inspireren tot hoogstaand voetbal. De scheidsrechter floot graag en veel, wat het tempo in de wedstrijd niet ten goede kwam, en ook Wijthmen zelf leek een beetje met de rem erop te spelen. Wellicht had dat te maken met het feit, dat de bezoekers speelden met de geroutineerde topscorer in 5C, Ronald Winter. Eén keer voor rust en één keer na rust ontsnapte hij aan de verdediging en twee keer was het raak.

De eerste keer uit een strafschop, toen hij zich wel heel opzichtig liet vallen. De penalty werd feilloos benut: 0-1. Wijthmen creëerde weinig, maar dat veranderde na rust. De goed uitgeslapen Nebi Öztürk zorgde voor nieuw enthousiasme. Een perfect aangesneden voorzet van de energieke aanvaller bood een eigenlijk niet te missen kans aan William van Oene, die het presentje vergat uit te pakken. De kopbal ging langs de verkeerde kant van de paal. Een cruciaal moment, want in de tegenaanval deed Ronald Winter nog een keertje voor hoe het moet met alweer zijn achtste doelpunt van het seizoen: 0-2.

Nog was de wedstrijd niet beslist. De thuisclub ging “va banque” spelen en Stan Noordman moest de ver uitgekomen Max Beernink assisteren. Maar de meeste mogelijkheden waren aan de andere kant. Wijthmen kreeg kansen voldoende op de aansluitingstreffer. Ook Lucas de Wit had moeten scoren en zowel Nick van Gurp als Sander Nijmeijer zag zijn inzet van de lijn gehaald. Helaas kon Mark Zuidberg  zijn ploeg ditmaal niet helpen als “super sub”. Hij ontbrak in de selectie, omdat hij op de training zijn enkelbanden scheurde.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman, Marc Schonewille (Lucas de Wit), Jeroen Webbing, Niek Holterman (Maikel Frijling), Wouter Klei, Jari Krul (Nebi Öztürk), Sander Nijmeijer, Jeroen van der Vechte (Tom Diepman), William van Oene en Nick van Gurp.

Volgende week speelt Wijthmen in Marle tegen MVV.

De foto’s zijn van Robin Schoemaker en hier te vinden.