Revanche op UD

21 april 2024 8:30

Het eerste elftal revancheerde zich bij Koninklijke UD voor de zure nederlaag eerder dit seizoen: 0-1. Matchwinner was Nick van Gurp (foto).

Thuis hadden de roodwitten een voorsprong van 2-0 verspeeld. Diep in de tweede helft werd het 2-3.Het was één van een handvol wedstrijden, waarin onnodig punten werden gespeeld.

De 0-1 in Deventer kwam - met een flinke bui – uit de lucht vallen. Het was een wonderschone goal in een draak van een wedstrijd. Nebi Öztürk stuurde Maikel Frijlink weg. De voorzet op Nick van Gurp was op maat. Wijthmens nummer tien kan ondanks zijn lange afwezigheid (vanwege een knieblessure) nog steeds clubtopscorer worden en werkte zich als vanouds uit de naad.

Trainer Sander Zuidema had de beschikking over een bijna complete selectie. Rechtsback Jesse Reins ontbrak met een liesblessure. Ondanks de brede groep was het spel niet best. In de eerste helft was sprake van een licht overwicht, maar na rust verdween alle samenhang uit de ploeg. Koninklijke Ultile Dulci (“het nuttige aan het aangename gepaard”), opgericht in 1875 (!), mocht blijven hopen op een beter resultaat. De Wijthmense kansen waren zeldzaam. Een mislukt (?) schot van Maikel Frijlink, één van de beteren, schampte de paal en Nebi Öztürk knalde op de vuisten van de UD-doelman. De rebound van Nick van Gurp werd van de lijn gehaald. Maar verder speelde ook Wijthmen aanvallend weinig klaar.

De thuisclub kreeg in de slotseconden nog een geweldige kans, vergelijkbaar met de goal van Nick van Gurp. Maar in tegenstelling tot de heenwedstrijd wist Wijthmen de voorsprong nu wel vast te vast te houden.

Nog twee wedstrijden te gaan, maar eerst een korte break. Op 11 mei staat de uitwedstrijd tegen Zalk op het programma. Een week later is de thuiswedstrijd tegen koploper Lemele. Die wedstrijd kan wel eens beslissend worden voor de ontknoping in 5C. Wijthmen heeft nog een kansje op de nacompetitie, maar is afhankelijk van Mariënheem, dat overigens volgend seizoen terugkeert naar de zondagamateurs.

De opstelling: Max Beernink, Stan Noordman (Jeroen Webbink), Mark Schonewille, Sander Nijmeijer, Niek Holterman (Jari Krul), Maikel Frijlink, Nick van Gurp, Wouter Klei, Joran van der Vechte, William van Oene (Lucas de Wit), Nebi Öztürk (Mark Zuidberg)