Voorbereiding op competitie eindigt in acceptabele nederlaag

Wijthmen 1

SVVN 1

15 september 2018 14:30

Onbekend

Het eerste elftal eindigde de voorbereiding op de competitie met een acceptabele nederlaag. Voor de beker werd het 0-2 tegen SVVN. Die uitslag was bepaald geen schande aangezien de tegenstander uit Nijverdal in een hogere klasse uitkomt (derde klasse D). Volgende week begint Wijthmen in 4D met een thuiswedstrijd tegen Daarlerveen.

Ook dan, is de verwachting, zal Mark Schonewille in het doel staan. De centrale verdediger is de vervanger van Max Beernink, die nog enkele weken uit de roulatie is om te herstellen van een gebroken middenhandsbeentje.

Zonder enige vorm van voorbereiding keepte de oudste van de Schonewille-broers een uitstekende wedstrijd. Het was alsof hij nooit uit het doel was weggeweest. Zijn broer Erik speelde op de nummer 10-positie, omdat Nick van Gurp met een enkelblessure uit de running is. Centrale spits Fikret Akian was wel weer terug.

Erik Schonewille kreeg de enige goede kans voor rust, maar miste. SVVN stond daarom halverwege op een kleine maar terechte voorsprong door een foute terugspeelbal in de Wijthmense verdediging.

De thuisclub bleef na rust proberen om 'hoog druk te zetten', zoals dat heet in voetbaljargon. De roodwitten doen dat ook gerust tegen betere tegenstanders als Zwolsche Boys en in dit geval SVVN. Trainer Elwin Matuankotta en zijn mannen krijgen daarvoor regelmatig (en terecht) lof toegezwaaid, maar de gewaagde tactiek betaalt zich (nog) niet altijd uit. Daarvoor wordt soms nog te onrustig en te slordig aan de bal gespeeld, Ook tegen SVVN, dat de voorsprong in de tweede helft verdubbelde en verder bekert.

Al te lang hoefde niet bij dat resultaat stil te worden gestaan. Een bekend gezegde wil dat een slechte generale (in resultaat althans) uitmondt in een goede première. Dat is veelbelovend als volgende week Daarlerveen op bezoek komt en het voor het eerst om de punten gaat. Zeker nu de voorbereiding heeft aangetoond dat Wijthmen een behoorlijk brede basis heeft om op voort te bouwen.

De opstelling: Mark Schonewille, Karl Pruim,  Rens van Gurp, Raymond Hooiveld, Alex Bertelink (Sven Poppe), Wouter Klei (Mike Noordman), Erik Schonewille, Sander Nijmeijer, Tom Diepman, Fikret Akian en Jari Krul (Nick Kortstee).

Foto's van deze wedstrijd zijn gemaakt door Caroline Eenkhoorn en te zien via het webalbum.