Mooi weer, mooie omgeving, mooie doelpunten, mooie uitslag

SP Daarle 1

Wijthmen 1

4e klasse D

29 september 2018 14:30

Onbekend

Het eerste elftal won in de tweede competitieronde met afgetekende cijfers van Sportcub Daarle. De uitslag in het aangename najaarszonnetje liet niets aan duidelijkheid te wensen over: 0-5.

Het hoogtepunt van de wedstrijd in de mooie omgeving van Daarle was het derde doelpunt. Fikret Akin omzeilde de buitenspelval op slimme wijze en lepelde de bal over de doelman van Daarle. Het was het eerste doelpunt van de nieuwe en geroutineerde spits voor Wijthmen. En het was tevens de nekslag voor de thuisclub.

Akin, in de zomer overgekomen van Dieze West, moest even aan Wijthmen wennen, uiteraard. En Wijthmen moest even aan Akin in de punt van de aanval wennen, vanzelfsprekend. Het onderlinge gewenningsproces duurde wat langer door een vervelende blessure, opgelopen in de oefenwedstrijd tegen Balkbrug.

Het moet gezegd: Sportclub Daarle was - uiteindelijk - een gewillige tegenstander om verder te slijpen aan de nieuwe speelstijl. Al gooiden de Twentenaren er aanvankelijk nog wel een flinke portie inzet en kracht tegenaan. Het duurde even, voordat Wijthmen zich daaraan ontworstelde.

Wellicht had dit ook te maken met de vele wisselingen, die trainer-coach Elvin Matuankotta - weer eens - moest doorvoeren. Sven Poppe verhuisde noodgedwongen - door de afwezigheid van de geblesseerde Alex Bertelink - naar de linkerkant in de verdediging. Stefan Klei kwam in het centrum te staan. Nick van Gurp zat wel weer op de bank na zijn enkelblessure en kon in de slotfase zijn eerste competitieminuten maken. Jari Krul speelde op 10 en Kai Smits stond als rechteraanvaller opgesteld.

Er waren meer doelpunten van grote schoonheid. Zeker ook de 0-1 en 0-2. De aanval, die tot de openingstreffer leidde, werd ingeluid door Karl Pruim, voor deze gelegenheid als rechtsback opgesteld. Zijn voorzet ging 'over de hele' naar de soms ongrijpbare Erik Schonewille op links. Diens voorzet werd door de opgerukte Wouter Klei met een volley binnengepoeierd.

Ook doelpunt nummer twee mocht er zijn. Erik Schonewille kwam van buiten naar binnen gedribbeld en schoot de bal met precisie in de verre hoek. Wijthmen vergat vervolgens om de wedstrijd nog voor rust te beslissen. Kai Smits had alleen voor de keeper te weinig tijd en Fikret Akin kopte op de lat.

Wijthmen bleef ook na rust één op één spelen tegen de beide spitsen van Sportclub Daarle. Die durf en risico loonden. Met de 0-3 was het laatste restje gevaar bezworen. En was daar altijd nog Mark Schonewille, de betrouwbare vervanger van Max Beernink. Die hield keurig de nul. Aanvallend werd soms te weinig het wapen van de lange bal gebruikt. De ruimte lag er tegen de uitgebluste tegenstander. De snelle Tom Diepman weifelde net iets te lang na een prachtige crosspass van Sander Nijmeijer. Maar Jari Krul - van dichtbij na een goede kopbal van Akin - en Tom Diepman - van nog dichterbij - zorgden nog wel voor 0-4 en 0-5 en een tevreden gevoel.

De jonge scheidsrechter Stan Smit uit Raalte viel op door zijn - zeker voor zijn leeftijd - rust, overwicht en het goed toepassen van de voordeelregel. Volgende week zaterdag (6 oktober) is Wijthmen vrij.

Een fotoverslag van deze wedstrijd is gemaakt door Caroline Eenkhoorn