Wel complimenten, geen punten

4e klasse D

9 februari 2019 14:30

Onbekend

Het eerste elftal had lange tijd uitzicht op een verdienstelijk resultaat tegen één van de betere ploegen in 4D. Maar vertrok uiteindelijk toch met lege handen uit het winderige Daarlerveen.

Tot een kwartier voor tijd en bij de stand van 1-1 leek de wedstrijd onder controle. Eén moment van onachtzaamheid kostte de kop, lees één punt. Sander Nijmeijer, in de slotfase teruggehaald naar de linksbackpositie, zag een gapende, vrije ruimte voor zich en bedacht zich niet. Maar de pass in zijn richting werd onderschept en Daarlerveen profiteerde optimaal in de omschakeling via de razendsnelle rechterflank: 2-1.

Dat  bleek de nekslag en dat was jammer, want Wijthmen, zonder de geblesseerde Mike Noordman, deed het goed in het Twentse land. Mark Schonewille maakte na lang sukkelen een ijzersterke rentree als centrale verdediger. Wouter Klei onderscheidde zich als kuitenbijter op het middenveld. Doelman Max Beernink, al het hele seizoen in goede doen, onderscheidde zich ook nu met enkele prachtige reddingen. In blessuretijd stopte hij zelfs een strafschop, niet voor het eerst dit seizoen.

Daarlerveen kwam wel op voorsprong, maar de 1-0 werd tenietgedaan door Sander Nijmeijer. Zijn corner vloog, gedragen door de harde wind, prachtig in het vijandige doel. Zelfs de thuisclub toonde zich positief over de tegenstand van Wijthmen, dat wel de complimenten kreeg maar dus niet de punten.

Wat wel pure winst was, was de terugkeer van de beide Schonewille-broers in het team; naast Mark maakte aanvaller Erik na rust eveneens zijn langverwachte rentree. Ook Nick van Gurp is weer fit na zijn rugblessure. Trainer Elvin Matuankotta krijgt weer wat te kiezen en dat kan een stuk schelen in het vervolg van de competitie; te beginnen in de wedstrijd van volgende week, als Sportclub Daarle op bezoek komt. Het wordt tijd voor de eerste overwinning van 2019 al ligt tegen een laagvlieger het gevaar van onderschatting natuurlijk op de loer.

De opstelling van Wijthmen: Max Beernink, Rens van Gurp, Stefan Klei, Mark Schonewille, Alex Berteling (Erik Schonewille), Tom Diepman, Fikret Akin (Ron Nijboer) en Jari Krul (Gijs Nijboer).