Lekkere zege, maar ene helft was de andere niet

Dieze West 1

Wijthmen 1

17 november 2018 15:00

Onbekend

Het eerste elftal won zijn tweede wedstrijd van de competitie in 4D. De 2-4 bij Dieze West kwam na rust met hangen en wurgen tot stand, maar de drie punten smaakten zoet als marsepein.

De ploeg van Elvin Matuankotta leidde halverwege met comfortabele cijfers (1-4) en leek op een gemakkelijke middag af te stevenen. Maar de ene helft was de andere niet. Het grillige Dieze West speelde in de tweede helft als herboren. Onder aanvoering van uitblinker Nejim el Ataoui, een ouderwetse nummer tien en dribbelaar, kwam Wijthmen in de verdrukking. Het regende kansen als pepernoten op het doel van Max Beernink.

Dieze West was va banque gaan spelen en Wijthmen beperkte zich noodgedwongen tot verdedigen en het wegroeien van de bal. Verder dan een schot op de lat, een terecht door de prima leidende scheidsrechter Rigterink afgekeurde buitenspelgoal en een benutte strafschop kwam Dieze West niet meer.

Hoe anders was de eerste helft verlopen. Toen had Wijthmen, nog zonder de geblesseerden Erik Schonewille en Alex Beernink en nu ook Tom Diepman, verder afstand kunnen en moeten nemen. Na een kwartier stond het pas 0-1 in plaats van 0-3. Wijthmen, op voorsprong gekomen door een doelpunt van Nick van Gurp, liet zich zelfs een beetje in slaap sukkelen, maar werd wakker geschud door een bal op de paal. Mike Noordman (mooie volley) en Jari Krul zorgden vervolgens voor 0-3. Dieze West verkleinde het verschil door de eerste strafschop van de middag te benutten, maar Kai Smits bracht de ogenschijnlijk veilige marge weer op drie.

Toch bleek dat niet genoeg om de wedstrijd in alle rust uit te spelen. Integendeel. Met name El Ataoui sneed keer op keer door de Wijthmense verdediging en ook de linkerspits van de thuisploeg was een ware plaag voor de roodwitte verdediging. De afwerking bij Dieze West was evenwel gebrekkig en Max Beernink zorgde voor rust waar zijn ploeggenoten onder druk vaak voor het wegrossen van de bal kozen. Nick van Gurp had de wedstrijd wat eerder in het slot kunnen gooien, maar miste - leeggespeeld als hij was door het vele verdedigde werk - tot twee keer toe de precisie en koelbloedigheid. Daardoor bleef het spannend tot het einde.

Wijthmen klom door de zege naar de zevende plaats en speelt volgende week in Sibculo tegen SVV'56.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Mark Schonewille, Sven Poppe, Sander Nijmeijer, Stefan Klei, Nick van Gurp, Wouter Klei, Kai Smits (Gijs Njboer), Fikret Akin (Rens van Gurp) en Jari Krul (Karl Pruim).

Een fotoverslag van deze wedstrijd is gemaakt door Caroline Eenkhoorn