Glad, nat, koud en boeiend

Wijthmen 1

Dieze West 1

2 februari 2019 14:30

Onbekend

Het eerste elftal herpakte zich van het debacle van Kampen. Tegen Dieze West werd - ondanks de moeilijke omstandigheden - bij vlagen heel behoorlijk gespeeld. Trainer Elvin Matuankotta was een trots man na afloop van de 2-2.

Met die uitslag kon iedereen - uiteindelijk - vrede hebben. Ook het wisselvallig presterende Dieze West, dat pas voor de eerste keer gelijkspeelde in dit seizoen.

Dat was wel even anders na de prachtige 2-1 van Wouter Klei, die daarbij werd neergesabeld. Een aantal opgewonden standjes van Dieze West dreigde over de kook te geraken, maar Tom IJzerman, de Zwolse oefenmeester, trad krachtdadig op en riep zijn manschappen op tijd tot de orde. Mede daarom beëindigde Dieze West de boeiende wedstrijd met elf man, al had de goed leidende scheidsrechter Jan Kardijk ook rood kunnen trekken toen de doorgebroken Fikret Akin ten koste van een overtreding werd gestopt.

Het was glad, nat en koud op de De Elshof waar beide ploegen zich voor rust door de sneeuw moesten ploegen. Bij Wijthmen ontbrak (weer eens) een kleine handvol basisspelers. Max Beernink werd in het doel degelijk vervangen door de jonge Bas Diepman en ook Rens van Gurp en Ron Nijboer (voor het eerst weer in de basis) deden het goed. Nick van Gurp  was net fit genoeg om op de reservebank te zitten; zijn inbreng bleef beperkt tot een sterke invalsbeurt.

Nadat een doeltreffende kopbal van de sterk spelende Fikret Akin wegens buitenspel werd afgekeurd, kwam Wijthmen vlak voor rust toch op 1-0 door Mike Noordman, die de medewerking kreeg van de blunderende Dieze-West-doelman. Maar die voorsprong werd direct na rust teniet gedaan door een mooie en doeltreffend afgeronde solo van Jalal El Hamdouny. In de 80e minuut werd de stand voor de tweede keer rechtgetrokken door Nejim El Atiaoui, een sieraad voor de vierde klasse D; hij schoot raak vanaf de strafschopstip.

Wijthmen leek in de dying seconds van het spannende duel toch nog de overwinning te grijpen, maar Gijs Nijboer, een andere invaller, verzuimde zichzelf tot held van de wedstrijd uit te roepen door over te schieten.

De opstelling van Wijthmen: Bas Diepman, Mike Noordman, Stefan Klei, Rens van Gurp, Alex Bertelink, Wouter Klei, Ron Nijboer (Nick van Gurp), Sander Nijmeijer, Tom Diepman (Gijs Nijboer), Fikret Akin en Jari Krul (Julian van Lohuizen).