Weer een uitzege

4e klasse D

8 december 2018 14:30

Onbekend

Opmerkelijk: het eerste elftal boekte al zijn overwinningen tot dusverre in de competitie op vreemde bodem. Op het kunstgras van Lemele werd het 3-4. Het was de vierde uitoverwinning.

Wijthmen - met een langzaam leeglopende ziekenboeg - klom door de terechte, maar uiteindelijk toch nog zwaarbevochten zege naar de gedeelde vierde plaats op de ranglijst. (Door de late tegentreffers van Lemele is het doelsaldo iets minder dan dat van Kampen.) Doelman Max Beernink redde de driepunter in de bloedstollende slotfase door de bal met een uiterste inspanning tegen de lat te werken.

De onderlinge krachtsverschillen tussen Lemele en Wijthmen bleken klein in de eerste helft. Beide ploegen, concurrenten van elkaar in 4D, kregen nauwelijks kansen. Wijthmen had moeite met de moeilijke omstandigheden: een straffe wind in de rug en nat kunstgras, waarop de bal onverwacht veel snelheid meekreeg.

Het fysiek sterke Lemele opende daardoor het doelpuntenfestijn. Max Beernink kon een harde, lage voorzet - altijd lastig voor een keeper - niet onder controle krijgen en Lemele profiteerde optimaal. Maar Nick van Gurp hield Wijthmen in de wedstrijd. Op slag van rust - een lekker moment - kon hij zijn grote teen net tegen de bal krijgen. Die ging via de onderkant van de lat over de doellijn. Scheidsrechter Herdem - zonder hulp van de VAR - kende geen twijfel en keurde de treffer terecht toe.

In de tweede helft van het sportieve duel liep het ineens veel vlotter bij Wijthmen. En liet Jari Krul zich gelden. Soms nog wat te afwezig in het veld, eiste hij nu een hoofdrol voor zich op. Tot twee keer toe rondde de vleugelspits een goede loopactie op koelbloedige wijze af. Toen Sander Nijmeijer met een prachtig afstandsschot voor de 1-4 zorgde, leek de overwinning binnen.

Dat was evenwel niet het geval. In het laatste minuten sloop de onzekerheid toch weer in de dit seizoen nog te wisselvallige ploeg. De 2-4 van Lemele (na 88 minuten) kon Wijthmen nog hebben, maar toen slecht uitverdedigen de aansluitingstreffer inluidde, was de spanning weer helemaal terug. Wijthmen bleef met het nodige kunst en vliegwerk op de been en Max Beernink herstelde zijn  slippertje uit de eerste helft met de redding van de middag.

Dat moet het broodnodige zelfvertrouwen geven in de aanloop naar de laatste wedstrijd voor de winterstop. Inzet volgende week zaterdag tegen Bruchterveld is de eerste thuiszege van het seizoen.

De opstelling: Max Beernink, Mike Noordman, Stephan Klei, Sven Poppe, Alex Bertelink (Karl Pruim), Wouter Klei, Nick van Gurp, Sander Nijmeijer, Tom Diepman (Gijs Nijboer), Fekrit Akin en Jari Krul.